برگزاری تجمعات اعتراضی اقشار مختلف در کشور

روز گذشته و امروز یکشنبه ۱۱ مهرماه، جمعی از فعالین محیط زیست سنندج در کنار سد وحدت، شماری از کارگران معدن ذغال سنگ پابدانا واقع در کرمان برای دومین روز متوالی در ورودی محل کار خود، گروهی از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در شهرهای اهواز، رشت، کرمانشاه، خرم‌آباد، تهران، مشهد، تبریز و قزوین در مقابل ساختمان تامین اجتماعی شهر خود، جمعی از معلمان و فرهنگیان در تهران مقابل ساختمان مجلس و در شهرهای اهواز، شیراز، زنجان، داراب، بندرعباس و اصفهان در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش این شهرها، شماری از کارگران شهرداری خرمشهر در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر، تنی چند از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد در اصفهان و خوزستان در مقابل ساختمان این صندوق در مراکز این استان‌ها، شماری از کارگران واحد ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان اداری مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دلان، گروهی از کارگران شرکت هفت تپه در ششمین روز از اعتصابشان، پس از راهپیمایی در‌ سطح بازار در مقابل ساختمان فرمانداری شوش و جمعی از نیروهای شاغل در منطقه ویژه پتروشیمی در بندر امام و شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

با گذشت چندین سال آب آشامیدنی شهرستان سنندج با بوی نامطلوبی همراه است و شهروندان برای تهیه آب شرب سالم به چشمه های اطراف شهر میروند.

تجمع کارگران معدن ذغال سنگ پابدانا
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰، جمعی از کارگران معدن ذغال سنگ پابدانا واقع در کرمان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، برای دومین روز متوالی در ورودی محل کار خود، دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، این کارگران که در تونل‌های خصوصی این معدن کار می‌کنند، می‌گویند در کارگاه‌های دولتی همین معدن، کارگران بسیار بیشتر حقوق می‌گیرند و از مزایای مزدی بیشتری بهره‌مند هستند؛ این در حالیست که ساعات کار و تولیدشان به نسبت کمتر است.

کارگران از واگذاری تونل‌ها و بخش‌های مختلف پابدانا به شرکت‌های خصوصی انتقاد دارند و می‌گویند: بعد از واگذاری‌ها مزد و مزایای مزدی کارگران شروع به کاستی گرفتن می‌کند؛ کارفرمایان خصوصی هیچ توجهی به وضعیت شغلی و مزدی کارگران ندارند و فقط به منافع خود می‌اندیشند.

این کارگران که خواستار همسان‌سازی حقوق و مزایا در بخش‌های مختلف یک کارگاه هستند، می‌گویند: باید حقوق و مزایای کارگران در بخش‌های مختلف معدن پابدانا همسان‌سازی شود؛ نباید اینهمه تفاوت بین حقوق کارگران در تونل‌های مختلف وجود داشته باشد؛ یکی چهار میلیون حقوق بگیرد و دیگری هشت میلیون!

تجمع کارگران واحد ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰، کارگران واحد ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با خواسته‌ی مشخص شدن وضعیت شغلی خود، برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان اداری مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دلان تجمع برگزار کردند.

یکی از کارگران در تشریح مشکلات خود و همکارانش گفت: حدود ۴۰۰نفر از رانندگان ماشین‌های بخش ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دلان هستیم که کارمان طی ۱۰ تا ۱۸ سال گذشته به صورت مستمر جابجایی نیروی کار روی حدود ۲۵۰ حلقه چاه بوده است. اما از روز ۲۹ اسفند ۹۹شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با خارج کردن اسامی کارگران از سامانه ساپنا (که سامانه اطلاعات پیمانکاران نیروی انسانی در کل صنعت نفت است) قصد اجرای طرح خویش فرمایی را دارد که براساس آن قرارداد همه این کارگران را به حجمی تغییر می‌کند.

او در ارتباط با مشکلات و محدودیت‌ها سخن گفت که در نتیجه خروج آن‌ها از سامانه ساپنا؛ آن‌ها از بسیاری از مزایای شغلی همانند طرح طبقه‌بندی مشاغل و سایر مزایای قانونی و عرفی که همه پرسنل رسمی، قراردادی و سایر نیروهای پیمانکاری دریافت می‌کنند، محروم شده‌اند.

تجمع کارگران زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰، جمعی از نیروهای شاغل در منطقه ویژه پتروشیمی در بندر امام و شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس در اعتراض به تبعیض مزدی و حقوقی دست به تجمع صنفی زدند.

محمد صالحی پور باورصاد، دبیر اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندرامام و ماهشهر در ارتباط با مطالبات کارگران گفت: مطالبه اصلی، بحث تبدیل وضعیت نیروهای کاری است که در مشاغلی با ماهیت مستمر، قرارداد موقت و پیمانکاری دارند؛ این نیروها براساس قانون خواستار عقد قرارداد مستقیم با شرکت‌ها هستند؛ در چنین مشاغلی نباید پیمانکاران حضور داشته باشند.

این فعال کارگری ادامه داد: ماده ۳۸ قانون کار و ماده ۲۷ قانون منطقه ویژه اقتصادی، هر دو بر ضرورت اجرای قانون کار یکسان- مزد یکسان تاکید دارند؛ رفع تبعیض و دریافت حقوق برابر برای کار برابر در یک کارگاه، یک الزم قانونی است که متاسفانه رعایت نمی‌شود.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰، شماری از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در شهرهای اهواز، رشت، کرمانشاه، خرم‌آباد، تهران، مشهد، تبریز و قزوین در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان تامین اجتماعی شهر خود، تجمعات اعتراضی برپا کردند.

بازنشستگان معترض برخی از مطالبات خود را افزایش مستمری های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان سازی حقوق، اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال و همچنین محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان آور در محاسبات متناسب سازی، عنوان کردند.

تجمع معلمان و فرهنگیان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰، جمعی از معلمان و فرهنگیان در تهران مقابل ساختمان مجلس و در شهرهای اهواز، شیراز، زنجان، داراب، بندرعباس و اصفهان در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش این شهرها، دست به تجمع اعتراضی زدند.

معلمان شاغل و بازنشسته خواهان اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی برای معلمان شاغل، اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته و تحقق دیگر خواسته‌های خود هستند.

تجمع کارگران شهرداری خرمشهر
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰، شماری از کارگران شهرداری خرمشهر در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.

براساس این گزارش، تجمع این کارگران در اعتراض به عدم‌ پرداخت ۶ ماه حقوق و ۱۰ ماه حق بیمه خود، صورت گرفته است.

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰، شماری از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد در اصفهان و خوزستان در مقابل ساختمان این صندوق در مراکز این استان‌ها دست به تجمع زدند.

بازنشستگان معترض برخی از مطالبات خود را افزایش مستمری های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان سازی حقوق و رفع مشکلات بیمه تکمیلی عنوان کردند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۴ اکتبر ۲۰۲۱