رزمایش مشترک ترکیه و آذربایجان در نخجوان برگزار می‌شود

یک افسر اداره ارتباطات وزارت دفاع ترکیه از آغاز به کار پروژه «تیپ برادری» به منظور آنچه افزایش توان همکاری و توان عملیاتی مشترک میان ارتش ترکیه و آذربایجان خواند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رزمایش نظامی «برادری خدشه‌ناپذیر ۲۰۲۱» با همکاری دو کشور ترکیه و آذربایجان نیز در روزهای ۱۳ تا ۱۶ مهر در نخجوان برگزار می‌شود.

به گفته سرگرد پینار کارا، هدف از اجرای این رزمایش افزایش سطح هماهنگی میان نیروی زمینی ارتش دو کشور است.

این رزمایش سه روز پس از مانور نظامی ارتش جمهوری اسلامی در شمال غرب ایران انجام می‌شود؛ اقدامی که با واکنش مقامات آذربایجان روبه‌رو شد.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در توضیح انگیزه برگزاری رزمایش گفته است که «دولت‌های همسایه بهتر از هرکس دیگری دلایل برگزاری رزمایش‌های ایران را می‌دانند» و از مقامات آذربایجان خواسته است که «اجازه ندهند اسرائیل خاک این کشور را بستری برای تحقق اهداف خود قرار دهد.»

تنش‌ها بین ایران و آذربایجان در پی برگزاری یک رزمایش با میزبانی جمهوری آذربایجان و با حضور دو کشور پاکستان و ترکیه در شهریور امسال بالا گرفت.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۱۱ مهر طی سخنرانی در مراسمی به تیرگی روابط مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرده و گفت که «حوادثی که در شمال غرب ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است باید با منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۴ اکتبر ۲۰۲۱