افشاگر فیس‌بوک: ایران و چین از فیس‌بوک برای جاسوسی استفاده می‌کنند

فرانسیس هاگن، از مدیران سابق بخش تولید در فیس‌بوک که اخیرا علیه این شرکت افشاگری می‌کند در جلسه پرسش و پاسخ کنگره به نقش فیس‌بوک به عنوان یک ابزار جاسوسی اشاره کرد. او گفت که ایران و چین از فیس‌بوک برای جاسوسی استفاده می‌کنند.

فیس‌بوک که روز دوشنبه پس از قطعی شش ساعته با سقوط شدید ارزش سهام مواجه شد، تا کنون بارها به ناکامی در حمایت از حریم شخصی کاربران متهم شده است.

اکنون هاگن می‌گوید، ایران و چین از فیس‌بوک برای جمع‌آوری اطلاعات علیه دشمنان خود استفاده می‌کنند. به گزارش سی‌ان‌ان، او تاکید دارد که دولت‌های خارجی از طریق فیس‌بوک برای امنیت ملی آمریکا تهدید ایجاد می‌کنند.

ایران، چین و روسیه پیش از این به بهره‌برداری از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، برای دستیابی به اطلاعات مخالفان یا تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا متهم شده بودند.

به گفته هاگن او می‌داند دولت‌های خارجی چطور از فیس‌بوک بهره‌برداری می‌کنند. او مدیریت گروهی را بر عهده داشته که مشارکت چین در یک پلتفرم نظارتی را زیر نظر داشتند. این پلتفرم جمعیت مسلمانان اویغور در سراسر جهان را نشان می‌دهد.

به گفته افشاگر فیس‌بوک چین برای زیرنظر گرفتن اویغورها در سراسر جهان از فیس‌بوک استفاده می‌کند و ایران هم از این شبکه اجتماعی برای هدف گرفتن دولت‌های رقیب در منطقه بهره می‌برد.

هاگن تاکید کرد که به مدارکی دست یافته که نشان می‌دهد ایران در حال جاسوسی از فعالان دیگر کشورها است.

فییس‌بوک اخیرا اعلام کرده بود که ۲۰۰ حساب کاربری مرتبط با گروهی از هکرها در ایران را مسدود کرده است. هکرها در حال انجام عملیات جاسوسی سایبری از پرسنل نظامی آمریکا و افرادی بودند که با شرکت‌های هوافضا و دفاعی مرتبط بودند.

هاگن ۳۷ ساله و مهندس اطلاعات در ماه می فیس‌بوک را ترک کرد. او اسنادی درباره تاثیر منفی این شبکه بر سلامت روانی کاربران به کنگره ارایه داده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،  ۶ اکتبر ۲۰۲۱