۱۶۰۰ دختر زیر ۱۵ سال در همدان در یک سال ازدواج کرده اند

یک مقام قضایی همدان می‌گوید در سال ۱۳۹۷ یک هزار و ۵۹۶ ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در این استان ثبت شده که ۶۰ مورد از آنها به طلاق منجر شده است.

سعید گلستانی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان، درباره عوامل مرسوم شدن ازدواج زیر ۱۵ساله‌ها گفته است روستاییان معتقدند پسرها وقتی به سن رشد می‌رسند برای یافتن کار محل زندگی خود را ترک می‌کنند و دیگر مایل به ازدواج با دختران روستایی نیستند.

بنا به ادعای آقای گلستانی، دخترها نیز از روی اجبار در سن پایین ازدواج می‌کنند، چون در سن بالای ۱۵ سال «دیگر کسی آنها را خواستگاری نمی‌کند.»

از نظر شرعی متناسب نبودن سن زوجه و داماد اشکالی ندارد و از منظر قانونی اگر دختر حکم «رُشد» از دادگاه بگیرد، محضر آنها را عقد می‌کند.

به‌ گفته این مقام قضایی، در مواردی اگر حکم «رُشد» را دادگاه تأیید نکند، والدین دختر منتظر قانون نمی‌مانند و دخترشان را به‌ صورت شرعی با رضایت پدر عقد می‌کنند و پس از گذشت چند سال ازدواج را ثبت می‌کنند.

چندی پیش نیز مقامات محلی در ایران اعلام کردند که ۱۴۰۰ دختر زیر ۱۴ سال در استان زنجان و ۱۰۵۴ دختر زیر ۱۴ سال در خراسان شمالی در سال ۱۳۹۷ ازدواج کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها در ایران،‌ استان زنجان در ایران رتبه اول کودک‌همسری و خراسان شمالی رتبه پنجم را دارد.

جز استان‌های زنجان، خراسان شمالی و همدان، آمار دقیقی از ازدواج دختربچه‌ها در سایر استان‌ها منتشر نشده است.

در یک سال اخیر برخی نمایندگان زن مجلس تلاش کردند سن ازدواج در قوانین ایران را تغییر دهند، اما با مقاومت سایر نمایندگان روبه‌رو شدند.

بر اساس قانون مدنی ایران، با وجود اذن پدر و اجازه دادگاه، عقد ازدواج دختران بدون محدودیت سنی مجاز است.

نقل از رادیو فردا