طنین نام نوید افکاری در مسابقات جهانی تیم ملی کشتی ایران

در جریان بازی‌های تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات سال ۲۰۲۱ قهرمانی جهان که به میزبانی نروژ برگزار شد، بارها نام نوید افکاری، کشتی‌گیر اعدام‌شده، شنیده شد و معترضان به اعدام او، در مسابقات مختلف، به‌طور گسترده‌ای این کشتی‌گیر را تشویق کردند.

در این مسابقات، روز گذشته در جریان مراسم اهدای مدال محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم، تماشاگران بارها نام نوید افکاری را صدا زدند.

محمدرضا گرایی هم‌باشگاهی و دوست نوید افکاری بود و هنگامی که برای زدن دور افتخار به سمت تماشاگران رفت و همچنین هنگامی که برای گرفتن مدال طلا روی سکوی قهرمانی رفت، تماشاگران به صورت گسترده اقدام به تشویق نوید افکاری کردند و برخی از تصاویر این تشویق نیز از تلویزیون حکومت ایران پخش شد.

نوید افکاری به همراه برادرانش وحید و حبیب افکاری در جریان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت و به «محاربه» و قتل کارمند یک نهاد امنیتی متهم شدند. در این پرونده علاوه بر اعدام نوید افکاری، حبیب و وحید افکاری به ۵۴ سال و ۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند و کماکان در زندان انفرادی به سر می‌برند.

از شهریور پارسال تاکنون، این دو زندانی و خانواده‌شان بارها درخواست انتقال آن‌ها از زندان انفرادی به «بند عمومی زندان» را طرح کرده‌اند که نتیجه‌ای نداشته و مقام‌های قضایی و امنیتی «هیچ توضیحی» در این زمینه نمی‌دهند.

برادران افکاری در نامه‌ها و فایل‌های صوتی جداگانه تاکید کرده‌اند که در طول دوران بازداشت به شدت شکنجه شده و وادار به اعتراف اجباري عليه یکدیگر شده‌اند.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران در ماه‌ گذشته با پخش مکرر اعترافات اجباری نوید افکاری تلاش کرده بودند که بحث شکنجه نوید افکاری و ابهامات پرونده او را انکار کرده و اعدام او را توجیه کنند.

در یک رویداد اعتراضی دیگر، مجتبی ایزدی، شهروند ایرانی ساکن آلمان که در ماراتون برلین شرکت کرده بود، شعار «نوید افکاری زنده است» را روی بدن خود نوشت.

الهام افکاری، خواهر نوید افکاری، در پستی که درباره این عکس‌ها منتشر کرده است، نوشته است نمایان شدن عکس‌های نوید افکاری در مسابقات کشتی جهانی و ماراتن برلین نشان می‌دهد که مردم همراه آنها هستند و به صداوسیمای حکومت ایران احتیاجی ندارند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱