بانک مرکزی: بدهی خارجی ایران ۸ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار است

بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی، میزان بدهی خارجی جمهوری اسلامی ایران در پایان مرداد ماه سال جاری به رقم هشت میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار رسیده است.

در این گزارش آمده است که میزان بدهی‌های کوتاه مدت ایران دو میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار و بدهی‌های بلند مدت آن شش میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار است.

پیش‌تر اعلام شده بود که میزان بدهی خارجی کشور در پایان مردادماه سال گذشته معادل هشت میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار بوده که بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی این میزان کاهش داشته است.

مجموعه تعهدات ایجاد شده در نتیجه گشایش اعتبار اسنادی تسهیلات دریافتی از بانک جهانی و سایر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی همچنین تأمین مالی پروژه‌های از طریق فاینانس، پیش فروش نفت و اوراق قرضه بین‌المللی را بدهی خارجی یک کشور می‌نامند.

به طور کلی کشورهایی که تجارت خارجی بیشتری دارند و از اعتبار بین‌المللی بیشتری نیز برخوردارند، می‌توانند بیشتر بدهی داشته باشند. از این رو پایین بودن بدهی خارجی با توجه به تعریف آن که شامل گشایش اعتبار اسنادی برای صادرات و واردات می‌شود، موضوع مثبتی در اقتصاد بین‌المللی تلقی نمی‌شود.

اما در یک کشور متکی به صادرات مواد خام که از بازار تجارت بین‌المللی حذف شده است، وجود بدهی خارجی الزاماً یک عامل مثبت ارزیابی نمی‌شود.

دولت جمهوری اسلامی همیشه سعی دارد تا صادرات محصولات پتروشیمی را نیز در زمره صادرات غیرنفتی معرفی کند. موضوعی که بر آمار اعلامی تأثیر می‌گذارد.

در واقع ایران نه‌تنها صادرات غیر نفتی چشمگیری ندارد و در بازار تجارت بین‌الملل از سهم زیادی برخوردار نیست، بلکه به دلیل تحریم‌ها حتی از فروش نفت خود نیز عاجز است. از این رو بازپرداخت بدهی خارجی فشار سنگینی به دنبال دارد. در نتیجه ارزش پول ملی و اعتبار بین‌المللی این کشور برای تجارت هم کاهش یافته است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱