وزیر کشور حکومت اسلامی: مهاجران افغان در سرزمین خود بمانند

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی از مردم افغانستان خواست به مرز ایران مراجعه نکنند «چون امکان پذیرش مهاجر کم است.»

به گزارش جماران، احمد وحیدی دوشنبه شب گفت: «مهاجران افغان به طور طبیعی به سمت ایران می‌آیند اما خواهش ما این است که به مرز مراجعه نکنند.»

وزیر کشور گفت که نیروی انتظامی و استانداری‌ها زمینه را برای «بازگشت مهاجران افغان که به مرز آمده‌اند فراهم می‌کنند.»

او در عین حال آمار دقیقی از مهاجران افغان ارایه نداد و گفت تعدادی از آنها به سمت ایران آمدند و دوباره بازگشتند.

برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی پناهجویان افغان را در حال خروج از افغانستان نشان می‌دهد.

بسیاری از آنها می‌کوشند خود را از طریق ایران به کشورهای اروپایی برسانند. این در حالی است که ترکیه سیاست‌های ضد مهاجرتی سختگیرانه‌ای علیه افغان‌ها اعمال می‌کند. ترکیه این روزها به سرعت در حال تکمیل روند ساخت دیواری مرزی در مرز مشترک با ایران است. دیواری که اصلی‌ترین هدف آن جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی است.

همزمان گزارش‌هایی از بدرفتاری ماموران مرزی با مهاجران افغان منتشر شده است.

موج مهاجرت از افغانستان با تصرف این کشور به دست گروه افراط‌گرای طالبان دوباره آغاز شده است. شماری از افغان‌ها برای گریز از کابوس زندگی تحت سلطه طالبان بدون مدارک کافی افغانستان را به امید یافتن روزنه‌ای برای زندگی ترک می‌کنند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل هشدار داده که در صورت عملی نشدن وعده کمک‌ها به افغانستان، موج جدیدی از پناهجویان به مرزهای ایران می‌رسد.

طلوع نیوز نیز در گزارشی با اعلام افزایش مهاجرت پناهجویان افغان به ایران نوشت، تعداد مهاجران به ایران از مرز نیمروز نسبت به ماه گذشته چهار برابر افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش آمده است است: «بیکاری،فقر روزافزون و گرسنگی باعث شده است که تعداد زیادی از افغان‌ها به سوی مرز ایران حرکت کنند، اما چند روز است که تعداد زیادی از این افراد موفق به ورود به خاک ایران نشده‌اند.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱