شیعیان مورد حمایت ایران مدعی تقلب در انتخابات عراق شدند

هادی عامری، رئیس “ائتلاف فتح” و هماهنگ کننده احزاب شیعی، مدعی دستکاری و تقلب در نتایج انتخابات عراق شد. به‌رغم گزارش خبرگزاری‌ها از برگزاری صحیح انتخابات، عامری گفت نتایج انتخابات را نمی‌پذیرد و علیه آن اعتراض می‌کند.

دو روز پس از انتخابات پارلمانی عراق، هادی عامری، رهبر “ائتلاف فتح” و هماهنگ کننده احزاب شیعی تحت حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی بیانیه‌ای در رد نتایج این انتخابات منتشر کرد.

میزان مشارکت در پنجمین انتخابات پارلمانی عراق ۴۱ درصد اعلام شده است که از زمان سقوط صدام حسین، نازل‌ترین سطح مشارکت در دو دهه گذشته به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نوشته است که عدم استقبال مردم از انتخابات روز یکشنبه ۱۰ اکتبر عراق، برخاسته از نارضایتی آن‌ها بوده و از بی‌اعتمادی‌شان به دولت مرکزی این کشور حکایت می‌کند.

پس از انتشار نتایج موقت شمارش آرا و اعلام پیروزی “ائتلاف سائرون” به رهبری مقتدی صدر، احزاب و گروه‌های شیعی تحت حمایت ایران از “دستکاری” نتایج انتخابات سخن گفته و اعلام کرد‌ه‌اند که حاضر به پذیرش آن نیستند.

در حالی که “ائتلاف سائرون” موفق به کسب ۷۳ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان این کشور شده، حشد الشعبی که پیش از این ۴۸ کرسی از پارلمان عراق را در اختیار داشت، متحمل شکست سنگینی شده است.

نقش حشد الشعبی در سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مردم عراق از محبوبیت این جریان در بین مردم کاسته است. افزون بر آن گفته می‌شود که اختلاف نظر بین گروه‌های مختلف شیعی مورد پشتیبانی جمهوری اسلامی نیز باعث تضعیف بیشتر این گروه شده است.

در بیانیه “ائتلاف فتح” و دیگر نیروهای شیعی مورد پشتیبانی جمهوری اسلامی آمده است: «ما از همه اقدامات موجود برای مانع شدن از دستکاری در آرا بهره خواهیم گرفت.»

گفته می‌شود، اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس و جانشین قاسم سلیمانی ساعاتی پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، راهی این کشور شده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱