قوه قضاییه حکومت: شاهین ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری، به دلیل «مسمومیت دارویی» جان باخته است!

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه ایران، در نشست خبری روز چهارشنبه ۲۱ مهر، گفت: دلیل مرگ شاهین ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری، کشتی‌گیری که اعدام شد، «مسمومیت دارویی» بوده است. سازمان حقوق بشر ایران، روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور، به نقل از منابع مطلع، مرگ مشکوک شاهین ناصری، زندانی جرائم غیرسیاسی تهران بزرگ، فردی که در خصوص شکنجه نوید افکاری شهادت داده بود، را تایید کرد.تبلیغ بازرگانی

شاهین ناصری، زندانی جرائم مالی و غیرسیاسی، که خبر درگذشت وی در زندان، روز ۳۰ شهریور، از سوی سازمان حقوق بشر ایران مورد تایید قرار گرفت، به گفته سخنگوی قوه قضاییه ایران، به دلیل «مسمومیت دارویی» جان باخته است. 

شاهین ناصری، کارشناس بازرگانی، در روز ۹ آبان ۱۳۹۸، در برگه «تحقیق از شاهد» شهادت داده بود که خود در آگاهی شیراز شاهد شکنجه نوید افکاری بوده است.

شاهین ناصری، پیش از این، هشدار داده بود که از طرف بازپرس پرونده‌اش به دلیل شهادت درباره شکنجه نوید افکاری تهدید شده است. سازمان حقوق بشر ایران، نخستین منبعی که خبر درگذشت شاهین ناصری را منتشر کرد، چگونگی وقوع مرگ این زندانی را «مشکوک» عنوان کرده بود. 

به گفته این منبع، در آستانه سالگرد اعدام نوید افکاری، شاهین ناصری که بارها در خصوص شکنجه و اعترافات اجباری نوید افکاری، اطلاع‌رسانی کرده بود، از بند به مکان نامعلومی منتقل شده بود. بر اساس برخی گزارش‌ها، شاهین ناصری قصد داشت تا در سالگرد اجراء حکم اعدام نوید افکاری، بار دیگر درباره این اتفاق اطلاع‌رسانی کند. 

بر اساس شهادتنامه شاهین ناصری، هنگامی که وی در اداره آگاهی شیراز بوده صدای فریاد نوید افکاری را شنیده و صحنه کتک خوردن او به دست دو مامور لباس شخصی را به چشم دیده است. او همچنین شهادت داده بود که دست نوید افکاری بر اثر شکنجه در زندان شکسته بود

همزمان با اعلام خبر درگذشت شاهین ناصری، فرهاد سلمان‌پور ظهیر در یک فایل صوتی که به خارج از زندان منتقل شده بود، تاکید کرد: شاهین ناصری دارای هیچ بیماری خاصی نبوده است که به دلیل آن فوت کرده باشد. 

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱