مذاکرات برجام؛ دیدار رابرت مالی با مقامات فرانسه، بریتانیا و آلمان

رابرت مالی با دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان در پاریس ملاقات می‌کند. هدف دیدار رایزنی پیرامون از سرگیری گفت‌وگوهای برجام است که از چند ماه قبل متوقف شده‌اند. ایران هفته‌هاست وعده بازگشت به میز مذاکره را می‌دهد. 

به گفته منابع دیپلماتیک که نخواستند نامشان فاش شود، رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه ۲۲ اکتبر با نمایندگان سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان (گروه E3) در پاریس دیدار می‌کند تا بر سر چگونگی ادامه مذاکرات برجام رایزنی کند. این در حالی است که ایران هفته‌هاست که می‌گوید به مذاکرات بازمی‌گردد، اما هنوز تاریخی برای از سرگیری این گفت‌وگوها اعلام نشده است. 

یکی از منابع گفته که امیدوار است اگر ایران قصد “خرید وقت” را داشته باشد و روند تعویق بازگشت به ماکرات وین را ادامه دهد، دیدار روز جمعه بتواند به شفاف سازی درباره نحوه عملکرد قدرت‌های جهانی در هفته‌های آینده در قبال ایران بیانجامد.

رابرت مالی روز چهارشنبه این هفته نیز با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان و پیش از آن با مقام‌های قطر بر سر فعالیت‌های اتمی ایران دیدار و گفت‌‌وگو کرد. 

مقامام آمریکایی گفته‌اند زمان برای احیای توافق برجام در حال اتمام است. از هنگام روی کار آمدن ابراهیم رئيسی،  رئیس دولت سیزدهم، وقفه‌ای چهار ماهه در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام ایجاد شده است. دور ششم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در روز ۳۰ خرداد به پایان رسید و هنوز زمان آغاز دور هفتم این مذاکرات از سوی جمهوری اسلامی اعلام نشده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱