شهرداری تهران: سپاه با استقرار در محله‌ها «کفالت اجتماعی» پایتخت ایران را به عهده می‌گیرد

یک مقام شهرداری تهران می‌گوید قرار است سپاه پاسداران در حوزه اجتماعی شهرداری پایتخت نقش‌آفرینی کند و «کفالت اجتماعی» را به عهده بگیرد.

روزنامه «پیام ما» روز چهارشنبه ۲۸ مهر در گزارشی به نقل از امین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی شهرداری پایتخت نوشت قرار است «سپاه، قرارگاه خاتم و گروه‌های جهادی» در محله‌های تهران مستقر شوند تا «کفالت اجتماعی» را به عهده بگیرند.

این مقام شهرداری تهران جزییات بیشتری را بازگو نکرده اما مدعی شده است: «قرار است در کنار رسیدگی به کالبد شهر به جان و روح شهر هم رسیدگی بیشتری شود.»

پیش از این نیز، علیرضا زاکانی، شهردار تهران از ایجاد پنج «قرارگاه» در سطح شهر، از جمله یک «قرارگاه اجتماعی»، سخن گفته بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره به دست داشتن در سرکوب اعتراضات مردم در ایران متهم بوده است.

در روزهای گذشته رسانه‌ها و کارشناسان در ایران نسبت به عواقب تورم و گرانی هشدار داده‌اند و یک نماینده پیشین مجلس گفته است مردم برای اعتراض منتظر اجازه نمی‌مانند.

به گزارش ایلنا، همزمان با بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی مانند مواد غذایی، بازنشستگان و مستمری‌بگیران حتی در شهرهای کوچک به مشاغل حاشیه‌ای مثل «سیگار فروشی» و «ماشین‌ شویی» روی آورده‌اند.

در سال‌های اخیر بر اثر گرانی و گسترش فقر، اقشار مختلف در ایران از جمله بازنشستگان، معلمان و کارگران با مشکلات معیشتی روبه‌رو شده‌اند و بارها اعتراض کرده‌اند. این تجمع‌ها در مواردی با برخورد فیزیکی مأموران انتظامی و امنیتی و بازداشت معترضان همراه بوده است.

کارتن‌خوابی، گورخوابی، کار کودکان و سالمندان، جست وجو برای یافتن غذا در سطل‌های زباله، و ازدیاد تکدی‌گری از جمله پیامدهای گسترش فقر در ایران است.

در عین حال، گزارش‌ها از افزایش قیمت‌ها در حوزه مسکن، مواد مصرفی، و اقلام خوراکی حکایت دارند. چنانچه رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مازندران به ایلنا می‌گوید، «۴۰ سال گذشته یک طرف» و «دو سال گذشته یک طرف!»

به گفته او، برای داشتن یک زندگی آبرومندانه در استان مازندران خانوار چهار نفره باید ماهانه ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد، در حالی که متوسط دریافتی بازنشستگان چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱