ایران در کاهش سرعت نرخ باروری در سه دهه گذشته رکوردار است

صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت ایران می‌گوید این کشور “در کاهش سرعت نرخ باروری در سه دهه گذشته رکوردار است”. او می‌گوید در یک دوره پنج ساله، بیش از ۵۵۰ هزار تولد در ایران کاهش پیدا کرده.

به گفته این مقام ایرانی، “نرخ باروری کشور (میانگین تعداد فرزندان یک زن) به حدود ۱.۶ فرزند به ازای هر زن رسیده است”. صالح قاسمی می‌گوید “در سال ۱۳۶۵، نرخ باروری ۶.۵ فرزند به ازای هر زن بود”.

این پژوهشگر جمعیت می‌گوید پایین‌ترین نرخ باروری امروز در تمام منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و منطقه معروف به MENA به نام ایران ثبت شده است.

در حال حاضر جمعیت ایران بیش از ۸۵ میلیون نفر است.

این پژوهشگر جمعیت می‌گوید “شاخص‌های جمعیتی کشور رکوردهای نگران‌کننده‌ای را ثبت کرده است به طوریکه نرخ رشد جمعیتی ایران حدود ۰.۶ درصد است و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، نرخ رشد جمعیت صفر درصد و سپس نرخ رشد منفی جمعیت (یعنی کاهش جمعیت) را ثبت کنیم”.

بنابر اعلام دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت ایران، گیلان،‌ مازندران و مرکزی با نرخ باروری حدود ۱.۱ فرزند، پایین‌ترین نرخ باروری کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

او می‌گوید تولد در ایران در یک دوره پنج ساله بیش از ۵۵۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده است. در سال ۱۳۹۴ یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد و در سال ۱۳۹۹، حدود یک میلیون تولد ثبت شده است.

ایران بعد از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ با رشد بی‌سابقه جمعیت روبرو شد اما بعد از آن سیاست‌های کنترل جمعیت تاثیرگذاری در این کشور به اجرا درآمد.

بیش از یک سال پپیش، وزارت بهداشت ایران در رابطه با کاهش نرخ سالانه رشد جمعیت به زیر یک درصد هشدار داد و گفت اگر هیچ اقدامی در این باره صورت نگیرد، ایران در ۳۰ سال آینده به یکی از پیرترین کشورهای جهان تبدیل خواهد شد.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران اوایل دهه ۹۰ شمسی، افزایش جمعیت ایران به حدود دوبرابر نرخ کنونی را لازم دانست و حتی گفت که در گذشته، به اشتباه از برنامه تنظیم خانواده حمایت کرده بود. اظهارات آیت الله خامنه ای، استقبال مقامات و نهادهای دولتی و ابراز آمادگی آنها برای تهیه مقدمات اجرای خواست او را در پی داشت.

با این همه، بسیاری از کارشناسان، با اشاره به محدودیت‌ امکانات طبیعی از جمله کمبود شدید آب و همچنین وجود پدیده مزمن بیکاری در ایران، افزایش جمعیت را به معنی تشدید مشکلات موجود و زمینه‌ساز ایجاد بحران‌های اجتماعی و اقتصادی داخلی و حتی درگیری‌های منطقه‌ای در آینده دانسته‌اند.

برگفته ای از سایت بی بی سی فارسی، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱