ادامه دادگاه حمید نوری برای دو هفته به آلبانی منتقل می‌شود

قاضی دادگاه حمید نوری در استکهلم اعلام کرد که برای شنیدن شهادت شماری از شاکیان پرونده، دادگاه به آلبانی منتقل می‌شود. حدود دو هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین در “کمپ اشرف ۳” در آلبانی اقامت دارند.

دادگاه حمید نوری در استکهلم سی‌و‌سومین جلسه خود را برگزار کرد. در جلسه روز ۲۶ اکتبر (چهارم آبان) قاضی این دادگاه اعلام کرد که نیاز به شنیدن شهادت شماری از شاکیان این پرونده انتقال دو هفته‌ای دادگاه به آلبانی را الزام‌آور ساخته است.

لازم به یادآوری است که بخش قابل ملاحظه‌ای از شاکیان پرونده حمید نوری، کسانی هستند که یا از خطر اعدام‌های تابستان سال ۶۷ جان سالم بدر برده‌اند، یا خویشاوندان قربانیان آن اعدام‌ها هستند.

شمار گسترده‌ای از این شاکیان از اعضای سازمان مجاهدین خلق هستند که پس از ترک عراق به آلبانی رفته و در “کمپ اشرف ۳” مستقر شده‌اند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، حدود ۲۰۰۰ نفر در این کمپ حضور دارند.

باید یادآرو شد که برخی از اعضای سازمان مجاهدین پیش از این به شکل مجازی در دادگاه حمید نوری در استکهلم شرکت کرده بودند.

پیش از آن، قاضی دادگاه زمان برگزاری محاکمه حمید نوری را حدود ۱۰ ماه اعلام کرده بود. اکنون احتمال می‌رود که با احتساب افزایش شمار شاهدان در این دادگاه، زمان اعلام شده طولانی‌تر از مدت تعیین شده گردد.

اهمیت برگزاری دادگاه حمید نوری از جمله برخاسته از نقش ابراهیم رئیسی، رئيس دولت سیزدهم رژیم اسلامی است. رئیسی در ایام اعدام‌های تابستان ۶۷ معاونت دادستان را برعهده داشته و گفته می‌شود که یکی از چهار چهره اصلی “هیات مرگ” بوده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱