حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت ایران از خارج بود

یک رسانه اسرائیلی در گزارشی درباره مشکل ایجاد شده در جایگاه‌های سوخت در ایران نوشت که احتمال دارد یک کشور پشت این ماجرا قرار داشته باشد.

به گزارش روزنامه تایمز آو اسرائیل، شبکه عبری زبان کان در گزارشی به مشکل ایجاد شده در ارائه سوخت در برخی جایگاه‌های سوخت بنزین در ایران در روز سه‌شنبه پرداخت و آن را یک حمله سایبری بسیار جدی توصیف و تصریح کرد که احتمالا “یک سازمان با قابلیت‌های تهاجمی بالا” پشت پرده این حمله قرار داشته است.

این شبکه اسرائیلی به نقل از کارشناسان حوزه سایبری گزارش داد: این هکرها کودک نیستند. آنها هکرهای حرفه‌ای هستند. بعید نیست که یک دولت (کشور) پشت پرده این حمله قرار داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در همین رابطه، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری از پاسخ دادن به سوالی درباره حمله سایبری اخیر به جایگاه‌های سوخت در ایران طفره رفت و تنها مواضع دولت کشورش درباره از سرگیری مذاکرات وین را تکرار کرد.

شب گذشته ابوالحسن فیروزآبادی٬ دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در مصاحبه با شبکه دوم اظهار داشت: «اختلال در سیستم‌های چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوخت رسانی کشور ناشی از یک حمله گسترده سایبری بود که هم اکنون مهار شد و امیدواریم تا فردا تمام جایگاه‌های سوخت به وضعیت عادی برگردد.»

او توضیح داد: «این حمله ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه اتفاق افتاد و ما در همه جایگاه‌های بنزین کشور شاهد اختلال وسیع بودیم. دستگاه‌های مربوطه به مساله پرداختند و علائم یک حمله سایبری را مشاهده کردند. این حمله سایبری خوشبختانه خسارت‌های سخت‌افزاری به دنبال نداشته و فقط در ارائه خدمت به شهروندان ایجاد اختلال کرد که کارشناسان در مدت کوتاهی توانستند راه‌ حل رفع مشکل را پیدا کنند. حدود ۴۶۰۰ جایگاه سوخت‌رسانی بنزین در کشور داریم که باید اصلاحاتی در برنامه نرم‌افزاری‌شان انجام دهند و این کار از ساعت پنج بعدازظهر به‌تدریج در حال انجام است.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در این مصاحبه تصریح کرد: «این حملات آنچنان گسترده بوده که همه ۴۳۰۰ پمپ بنزین و جایگاه سوخت در کشور دچار اختلال شدند.»

او اضافه کرد: « احتمال دارد این حمله نیز همانند حمله سایبری به سیستم های راه آهن جمهوری اسلامی ایران از طریق خارج از کشور انجام شده باشد.»

ابوالحسن فیروزآبادی گفت احتمالا طی هفت تا ۱۰ روز آینده نظر نهایی در مورد این حمله سایبری اعلام خواهد شد.

مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند، حمله سایبری روز سه‌شنبه یادآورد اعتراضات به افزایش بهای بنزین در آبان سال ۱۳۹۸ است که به گفته خبرگزاری رویترز «خونبارترین اعتراضات پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود.»

اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران که در واکنش به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین آغاز شد به سرعت به اعتراضی ضدحکومتی تبدیل شد و با خشونت و برخورد بی‌سابقه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی علیه معترضان مواجه شد.

مسئولان حکومت ایران تاکنون آمار دقیقی از تعداد افراد کشته‌ و زخمی شده و همچنین تعداد افراد بازداشتی ارائه نداده و برخی از مسئولان به صورت تلویحی به عدد ۲۳۰ کشته اشاره کرده‌اند.

رویترز پیش از این به نقل از سه مقام وزارت کشور ایران گزارش داده بود که در طول دو هفته تظاهرات سال ۱۳۹۸ در سراسر کشور حدود هزار و ۵۰۰ نفر کشته شدند. این آمار شامل ۱۷ نوجوان، حدود ۴۰۰ زن و همچنین نیروهای امنیتی و پلیس ایران می‌شد.

برگرفته از سایت ایران امروز، ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱