آغاز موج ششم کرونا در ایران؛ رئیسی وعده بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس را داد

بحران رو به گسترش کرونا در ایران همچنان ادامه دارد. گزارش‌ها و آمارهای منتشر شده درباره بحران کرونا نشان می‌دهد نظام مدیریت بحران و سلامت در ایران از آغاز این همه‌گیری در کشور تا امروز در هر چهار مرحله «پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی» ناکارآمد عمل کرده است.

با وجود اینکه برخی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز موج ششم کرونا در کشور خبر داده‌اند، ابراهیم رئیسی، عضو هیات مرگ و رئیس جمهوری ایران، وعده داده مدارس و دانشگاه‌ها در آذرماه امسال بازگشایی خواهند شد.

رئیسی، روز شنبه، هشتم آبان‌ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در گفته‌هایی متناقض، ضمن تأکید بر لزوم ممانعت از برپایی اجتماعات در شهرها، اعلام کرد که وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش با همکاری یک‌دیگر قصد دارند «طوری برنامه‌ریزی کنند» تا مدارس و دانشگاه‌ها از اوایل آذرماه طبق شیوه‌نامه‌ها «به‌صورت حضوری» بازگشایی شوند.

او همچنین گفته: «در مسیر مقابله و غلبه بر بیماری کرونا، حساس بودن نسبت به رعایت موارد بهداشتی ضرورت اجتناب ناپذیر است و همچنان باید از اجتماعات و هر آنچه امکان ابتلاء به بیماری را افزایش می‌دهد، دوری کرد.»

رئیسی ابراز امیدواری کرده دولت او بتواند از وقوع موج بعدی کرونا در کشور جلوگیری کند. این گفته‌های رئیس جمهوری ایران در حالی است که حمید سوری، رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا، روز جمعه هفتم آبان‌ماه در گفت‌و‌گو با تلویزیون دولتی ایران (صدا و سیما) از ورود کشور به پیک ششم کرونا خبر داده بود.

سوری به شبکه خبر گفته: «کشور شرایط خوبی ندارد، در افزایش پوشش واکسیناسیون جبران مافات داشته‌ایم، که خوشبختانه در چند روز اخیر جبران شده است، اما هنوز هم با شرایط واکسیناسیون کامل با میانگین جهانی فاصله داریم.»

به‌گفته رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا، باید حداقل ۸۰ درصد جامعه واکسن را دریافت و ایمن شوند تا بتوان مدعی شد ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شده است: 

«در خوش بینانه‌ترین حالت اکنون پنجاه و پنج درصد جامعه ایمن است. اکنون وارد پیک ششم کرونا شده‌ایم، چرا که طی دو هفته این شیب روند افزایشی در جامعه یعنی پیک بعدی شروع شده است. این امر باعث تاسف است که بلافاصله پس از پیک پنجم وارد پیک ششم شویم.»

بحران رو به گسترش کرونا در ایران همچنان ادامه دارد. گزارش‌ها و آمارهای منتشر شده درباره بحران کرونا نشان می‌دهد نظام مدیریت بحران و سلامت در ایران از آغاز این همه‌گیری در کشور تا امروز در هر چهار مرحله «پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی» ناکارآمد عمل کرده است.

همچنین بنا به اذعان مقامات رسمی، ایران یکی از ضعیف‌ترین کشورها در زمینه آغاز و پیشبرد واکسیناسیون سراسری بر علیه ویروس کرونا در جهان بوده است.

طبق آمار منتشر شده در اپلیکیشن ماسک که زیر نظر وزارت بهداشت ایران فعالیت می‌کند، در حال حاضر ۲۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

بر پایه اعلام این منبع، ۲۲ شهرستان‌ در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس، خراسان رضوی، سمنان، قزوین، کرمانشاه، کردستان، کرمان، لرستان و یزد در وضعیت قرمز از لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱