بیانیه آمریکا و سه عضو اروپایی برجام: تسریع فعالیت های هسته ایران فقط توجیه نظامی دارد

رهبران ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه پس از دیدار در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در رم، پایتخت ایتالیا، با صدور یک بیانیه مشترک، از تسریع فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شدت ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما، رئیس جمهور فرانسه، صدر اعظم آلمان، نخست وزیر بریتانیا و رئیس جمهور آمریکا امروز در رُم با یکدیگر دیدار کرده تا درباره خطراتی که برای امنیت بین‌المللی به دلیل تشدید برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده، بحث کنیم».

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما عزم خود را برای اطمینان از اینکه ایران هرگز نتواند به توسعه سلاح هسته‌ای یا دستیابی به آن، بپردازد ابراز کردیم و نگرانی شدید و فزاینده خود را به اشتراک گذاشتیم،‌ این در حالی است که ایران مذاکرات بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را از ماه ژوئن متوقف کرده و گام‌های تحریک آمیز هسته‌ای نظیر تولید اورانیوم با درصد غنای بالا و اورانیوم فلزی غنی شده را شتاب بخشیده است».

آمریکا و تروئیکای اروپا تاکید کردند: «ایران هیچ نیاز غیرنظامی معتبری برای این اقدام نداشته اما هر دو اقدام برای برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای مهم هستند. این گام‌ها تنها باعث افزایش هشدارها می‌شود که همزمان با این گام‌ها، ایران همکاری و شفافیت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است».

آمریکا و تروئیکای اروپا در این بیانیه اضافه کردند: «ما توافق کردیم که ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و موانع برای فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان بازگشت به برجام را با خطر مواجه می‌کند».

رهبران سه عضو اروپایی برجام و ایالات متحده در ادامه بیانیه خود گفته‌اند: «شرایط کنونی تاکیدی است بر ضرورت دستیابی به یک راه حل مبتنی بر مذاکرات برای بازگشت ایران و ایالات متحده به برجام و همچنین ادامه گفت‌وگوها با هدف حل نگرانی‌هایِ دیگر ما و ایران. ما با امید دستیابی به این هدف، از تصمیم روشن جو بایدن برای بازگشت ایالات متحده به تعهدات برجامی و ادامه احترام به آن، تا زمان پایبندی متقابل ایران،‌ استقبال می‌کنیم.»

جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام، تعهدات خود بر مبنای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را در چند مرحله کاهش داد. پس از روی کار آمدن مجلس جدید در ایران، دولت موظف به کاهش بیشتر همکاری‌ها با آژانس در قضیه برجام شد.

برگرفته ای از سایت ایران امروز، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱