اسکورت بمب‌افکن آمریکا توسط جنگنده‌های اسرائیلی؛ روزنامه‌های اسرائیل: این «تهدید آشکار» ایران است

ارتش اسرائیل اعلام کرد جت‌های جنگنده این کشور روز شنبه ۸ آبان یک بمب‌ا‌فکن آمریکایی در منطقه را که به سوی خلیج فارس پرواز می‌کرد، اسکورت کردند.

ارتش اسرائیل در حساب توئیتر خود، با تایید خبر اسکورت بمب افکن «بی- ۱بی» آمریکا توسط جنگنده‌های اف- ۱۵ اسرائیل، آن را نشان‌دهنده ادامه همکاری استراتژیک واشنگتن و تل‌آویو دانست.

تایمز اسرائیل و برخی از دیگر رسانه های این کشور، چنین اقدامی را به منزله «تهدید آشکار» ایران توصیف کرده‌اند.

بمب افکن «بی- ۱بی» قادر به حمل بمب‌های سنگین «سنگرشکن» (بانکر باستر) است که توانایی تخریب و نفوذ در تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران را دارند.

رسانه‌های اسرائیل دو هفته پیش در گزارش‌هایی اعلام کردند آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، به نیروی هوایی این کشور دستور داده است تمرین‌های لازم برای حمله احتمالی به مراکز هسته‌ای ایران را پس از دو سال وقفه از سر بگیرد.

ایران درخواست‌های جهانی برای پایان دادن به نقض تعهدات هسته‌ای‌اش را نادیده گرفته است و معلوم نیست بخواهد به میز مذاکرات هسته‌ای که آن را تابستان امسال ترک کرد بازگردد.

ایران و آمریکا اواخر دولت حسن روحانی مذاکرات غیرمستقیمی را در وین اتریش دنبال کردند. اما این مذاکرات پس از شش دور، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران تعلیق شد و دولت ابراهیم رئیسی هنوز زمان دقیق ازسرگیری این مذاکرات را اعلام نکرده است؛ هر چند که معاون سیاسی وزارت خارجه ایران می‌گوید این تاریخ پیش از پایان نوامبر امسال خواهد بود.

ایالات متحده و اسرائیل هشدار داده‌اند که اگر حکومت ایران با حسن نیت برای نجات برجام بازنگردد، طرح جایگزین (طرح «ب») را بررسی می‌کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل در اوایل ماه جاری در واشنگتن گفت: «زمان کوتاه است. اگر ایران مسیر خود را تغییر ندهد، آماده‌ایم به گزینه های دیگر روی بیاوریم و این گونه رایزنی‌ها با متحدان و شرکای ما بخشی از آن است.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱