برگزاری تجمعات اعتراضی پراکنده

طی روز های گذشته، شماری از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در شهرهای مختلف کشور از جمله تهران، مشهد، اهواز، کرمانشاه، رشت و تبریز در مقابل ساختمان تامین اجتماعی شهر خود، تعدادی از نیروهای خدماتی خط ۲ متروی تهران در ایستگاه مترو صادقیه، گروهی از کارگران کارخانه روغن نباتی گلنار برای دومین روز متوالی در محوطه این کارخانه، تنی چند از کارگران پتروشیمی آبادان برای دومین روز متوالی در محوطه این شرکت، شماری از کارگران کارخانه ماشین سازی اراک در محوطه این شرکت، جمعی از بازنشستگان شرکت مخابرات ایران در محوطه ساختمان معاونت مالی مخابرات ایران در تهران، جمعی از کشاورزان شوش و شوشتر در مقابل استانداری خوزستان در اهواز و کارگران فضای سبز روژان دشت کاسپین در قزوین در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

بازنشستگان معترض برخی از مطالبات خود را افزایش مستمری های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان سازی حقوق، اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال و همچنین محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان آور در محاسبات متناسب سازی، عنوان کردند.

تجمع نیروهای خدماتی متروی تهران
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰، نیروهای خدماتی خط ۲ متروی تهران در ایستگاه مترو صادقیه دست به تجمع اعتراضی زدند.

این کارگران می‌گویند که دستمزدهای آن‌ها طبق روال معمول با تاخیر پرداخت می‌شود و هنوز دستمزدهای ۳ ماه اخیر را دریافت نکرده‌اند.

آن‌ها همچنین از سال ۹۸ حدود ۲ ماه معوقات بیمه‌ای دارند و بابت سال‌های ۹۸ و ۹۹ «سنوات» طلبکار هستند.

در این میان، کارگران به دلیل تاخیر در دریافت معوقات، قادر به تنظیم هزینه‌های زندگی خود نیستند؛ چراکه تاخیر در پرداخت دستمزد، در فواصل زمانی مشخص، اتفاق نمی‌افتد و در فواصل ۳ ماهه، ۴ ماهه و… توزیع می‌شود.

این کارگران خدماتی همچنین بابت «تعطیل کاری» از پیمانکار خود طلبکار هستند. آن‌ها می‌گویند که پیمانکار وعده داده که تا فردا (۱۰ آبان) دستمزدهای مربوط به ۳ ماه اخیر را بپردازد.

تجمع کارگران کارخانه روغن نباتی گلنار
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰، شماری از کارگران کارخانه روغن نباتی گلنار، برای دومین روز متوالی در محوطه این کارخانه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی گلنار در تشریح اعتراض خود و همکارانش گفت: بعد از گذشت دو روز اعتراض صنفی برای وصول مطالبات مزدی، متاسفانه هیچ مسئولی در کارخانه حاضر نمی‌شود و پاسخگوی مطالباتمان نیست.

به گفته وی؛ مسئولیت کارخانه روغن گلنار کرمان را چندین سال است بخش خصوصی برعهده دارد. مسائل و مشکلاتی سبب ایجاد اختلاف میان مدیران شرکت و کارگران شده، شماری از موارد اختلاف کارگران و کارفرما، تعطیلات اجباری بدون حقوق، کسر مرخصی، کاهش میزان تولید، عقد قراردادهای کوتاه‌مدت یکماهه، شبکاری‌های دو هفته‌ای مداوم و بی‌توجهی به مشکلات کارگران و از مهم‌تر تهدید کارگران در صورت اعتراض به اخراج است.

او با بیان اینکه کارگران این کارخانه ساعت کاری مشخصی ندارند و در برخی موارد و به خواست کارفرما شیفت شبکاری یا روزکاری ۱۲ساعته مداوم انجام می‌دهند، افزود: مطالبات دیگری از کارفرما در ارتباط با سنوات، اضافه کاری‌ها و پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی داریم که به دلیل بی‌توجهی کارفرما، وصول این مطالبات چندین ماه است دچار مشکلات شده.

یکی دیگر از کارگران حاضر در این تجمع صنفی تصریح کرد: دو روز است که دست از کار کشیده‌ایم و خواهان رسیدگی به خواسته‌های خود هستیم. مسئولان شرکت حاضر به مذاکره و شنیدن خواسته‌های ما نیستند. آن‌ها یکبار به جمع کارگران آمدند و برای متفرق کردن کارگران تهدید به اخراج کردند. ما برای جلوگیری از هرگونه درگیری از نهاد قضایی و انتظامی انتظار داریم با بررسی همه اسناد مورد ادعای کارگران کارخانه روغن نباتی گلنار، به موضوع ورد پیدا کنند.

تجمع کارگران پتروشیمی آبادان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰، گروهی از کارگران پتروشیمی آبادان، برای دومین روز متوالی در محوطه این شرکت دست به تجمع زدند.

براساس این گزارش، تجمع این کارگران در اعتراض به عدم اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل و اخراج چهار نفر از همکارانشان صورت گرفته است.

تجمع کارگران فضای سبز روژان دشت کاسپین در قزوین
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰، کارگران فضای سبز روژان دشت کاسپین در قزوین دست به اعتصاب و تجمع زدند.

براساس این گزارش، این کارگران ۴ ماه حقوق معوقه طلب دارند.

تجمع کارگران کارخانه ماشین سازی اراک
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰، کارگران کارخانه ماشین سازی اراک در محوطه این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران معترض در این تجمع خواهان افزایش حقوق، متناسب با تورم واقعی و هزینه‌های زندگی شدند.

تجمع بازنشستگان شرکت مخابرات ایران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰، جمعی از بازنشستگان شرکت مخابرات ایران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در محوطه ساختمان معاونت مالی مخابرات ایران در تهران تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کشاورزان شوش و شوشتر
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰، جمعی از کشاورزان شوش و شوشتر نسبت به جلوگیری از صادرات برنج به خارج استان، در مقابل استانداری خوزستان در اهواز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)،۱ نوامبر ۲۰۲۱