تکرار اتهام جاسوسی علیه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران

یک نماینده مجلس ایران، بار دیگر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرد که «داده‌ها و اطلاعات هسته‌ای ایران» را در اختیار «جاسوسان» قرار می‌دهند.

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، به خبرگزاری خانه ملت گفته است که «اگر نگوییم خود بازرسان جاسوس هستند اما بی‌شک از داده‌ها و اطلاعات آن‌ها جاسوسان علیه کشورمان استفاده می‌کنند».

پس از ترور تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته، برخی از نمایندگان مجلس و چهره‌های اصول‌گرا، بازرسان آژانس را متهم کرده بودند که اطلاعات این دانشمندان را در اختیار سرویس‌های جاسوسی کشورهای غربی قرار داده‌اند.

او که در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بوده، همچنین مدعی شده است که «بسیاری از کارشناسان و کارکنان آژانس، اتباع آمریکا و اسرائیل هستند یا توسط آن‌ها تطمیع شده اند».

بر اساس پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به ان‌پی‌تی که ایران در تفاهم اتمی لوزان اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته، بازرسان آژانس انرژی اتمی مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌دانند از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی سرزده داشته باشند.

آذر سال ۸۹، پس از آنکه در جریان دو بمب‌گذاری، مجید شهریاری، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی و محقق جمهوری اسلامی در پروژه سزامی کشته شد و فریدون عباسی، دیگر استاد دانشکده مهندسی هسته‌ای این دانشگاه مجروح شد، همین اتهام توسط حیدر مصلحی، وزیر وقت اطلاعات مطرح شد.

او بدون اشاره به نام کشور خاصی گفت که «در میان بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای جاسوسان» سرویس‌های اطلاعاتی وجود دارد.

خرداد سال ۹۴ نیز در جریان مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای، برخی نمایندگان اصولگرا دوباره به این موضوع اشاره کردند، از جمله محمود نبویان، نماینده تهران در مجلس گفت که به باور او «بسیاری از این بازرسان جاسوس هستند و اطلاعات شهدای هسته‌ای ما را همین بازرسان به سرویس‌های جاسوسی دادند».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱ نوامبر ۲۰۲۱