خطیب‌زاده: تاریخ مذاکرات هسته‌ای وین این هفته نهایی می‌شود

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است تاریخ شروع دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین این هفته نهایی می‌شود.

ایران و قدرت‌های جهانی تا خرداد امسال شش دور مذاکرات برای احیای برجام در وین برگزار کردند. نمایندگان دولت آمریکا نیز به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات حضور داشتند.

آقای خطیب‌زاده که روز دوشنبه، ۱۰ ‌آبان در یک نشست خبری سخن می‌گفت، در عین حال تاکید کرده است که تا زمانی که ایران مطمئن نشود «تمام تحریم‌های آمریکا به صورت موثر برداشته نشود هیچ اقدام جبرانی را متوقف» نمی‌کند.

او همچنین از دولت بایدن خواسته است که تحریم‌های دولت ترامپ را کنار بگذارد تا امکان بازگشت سریع به برجام فراهم شود.

روز گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نیز این موضوع را مطرح کرد و گفت که «نیازی به این همه مذاکره وجود ندارد» و رئيس جمهور آمریکا می‌تواند با صدور یک فرمان اجرایی، وضعیت را به پیش از خروج دولت ترامپ از برجام بازگرداند.

دولت آمریکا پیش‌تر در واکنش به درخواست‌ لغو تحریم‌ها،‌ گفته است برداشتن همه تحریم‌های دولت ترامپ ممکن نیست و ایران ابتدا باید ضمن توقف توسعه برنامه هسته‌ای خود، به تعهدات خود طبق برجام بازگردد تا تحریم‌های متضاد با برجام را لغو کند.

علاوه بر این، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز جمعه هفتم آبان در گزارشی نوشت مقامات آمریکایی به شدت درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای با دولت رئیسی بدبین هستند و به طور فعال در حال بحث درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱ نوامبر ۲۰۲۱