هشدار جمهوری‌خواهان به بایدن: هر توافقی با ایران بدون تصویب کنگره را لغو می‌کنیم

اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا که در سیاست‌ خارجی این کشور تاثیرگذارند، روز پنجشنبه اعلام کردند همین که حزب جمهوری‌خواه اکثریت کنگره را دوباره به دست بگیرد، هر توافقی میان دولت بایدن با جمهوری اسلامی ایران را بلافاصله لغو خواهد کرد.

به نوشته نشریه واشنگتن فری بیکن، این نماینده‌های جمهوری‌خواه گفته‌اند که پیام صریحشان به جمهوری اسلامی ایران این است: «جو بایدن این اختیار را ندارد که لغو همیشگی تحریم‌ها را وعده بدهد.»

بنا بر این گزارش، رئیس‌جمهوری ایالات متحده این هفته به جمهوری اسلامی ایران قول داده است که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، لغو تحریم‌ها دائمی خواهد بود. سران سه قدرت بزرگ اروپایی -آلمان، فرانسه و بریتانیا- از این وعده استقبال کرده‌اند.

با این حال، رهبران حزب جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا به نشریه واشنگتن فری بیکن گفتند که رئیس‌جمهوری آمریکا اختیار قانونی ندارد که از جانب کنگره حرف بزند و کنگره به هیچ توافق یک‌جانبه‌ای بین دولت بایدن و جمهوری اسلامی ایران پایبند نخواهد بود. به گفته آن‌ها، وضع و لغو تحریم‌ها جزو اختیارات کنگره است و جمهوری‌خواهان به هر اقدامی در جهت لغو یا کاهش تحریم‌ها پاسخ خواهند گفت.

در حال حاضر، دموکرات‌ها هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا، اکثریت بسیار شکننده‌ای دارند و محبوبیت جو بایدن نیز در ماه‌های گذشته پیوسته رو به کاهش بوده است. سال ۲۰۲۲ در آمریکا، انتخابات مجلس نمایندگان و سنا برگزار خواهد شد و برخی ناظران از هم‌اکنون پیش‌بینی می‌کنند که حزب جمهوری‌خواه دوباره اکثریت کنگره را به دست آورد.

جیم بنکس، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، گفت: «لات‌های حاکم بر تهران بهتر است مراقب باشند. اگر تیم بایدن وعده لغو تحریم بدهد، حکم قطعی نخواهد بود.»

جو ویلسون، دیگر عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، نیز گفته است: «وقتی ما دوباره اکثریت را به دست آوریم، هر تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران را که دولت بایدن لغو کرده باشد، برقرار خواهیم کرد؛ چه بخشی از بازگشت به توافق هسته‌ای شکست‌خورده با جمهوری اسلامی ایران باشد، یا هر توافق دیگری با این کشور.»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملیر ژیم اسلامی، روز چهارشنبه در توییتی نوشت که بایدن «فاقد اختیار» است و افزود که آمریکا حاضر نیست تضمینی ارائه دهد. او تصریح کرد: «در صورت تغییر نکردن شرایط فعلی، نتیجه مذاکره از قبل روشن است.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۵ نوامبر ۲۰۲۱