سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: اهرم‌های فشار بسیار خوبی در مقابل ایران داریم

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۳ آبان گفت ایالات متحده اهرم‌های فشار بسیار خوبی، نه فقط خودش که با همکاری متحدان و شرکایش در منطقه، در مقابل ایران در اختیار دارد.

وی در کنفرانس خبری خود در پاسخ به این پرسش که آمریکا غیر از مساله تحریم‌ها چه اهرم‌های فشار دیگری در اختیار دارد گفت:‌ «برخی از این اهرم‌ها شناخته شده هستند و برخی هم در توافق هسته‌ای برجام گنجانده شده است.»

ند پرایس افزود: «ولی در حال حاضر، تمرکز ما روی نخستین گام است و آن این که برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت مشخص شده بازگردد و بار دیگر ایران به شکل دائمی و قابل راستی‌‌آزمایی، از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای منع شود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که با این حساب چه چیزی جلوی ایران را پس از انقضای برجام خواهد گرفت گفت: «موارد راستی‌آزمایی و رصد که در برجام آمده، تاریخ انقضا ندارد. ما به اعلام دولت ایران یا فتوایی که صادر کرده‌اند، اتکا نمی‌کنیم.»

وی افزود: «چیزی که ما به آن‌ اتکا می‌کنیم، ابزارهای بین‌المللی است که در مورد آن مذاکره شده و تا همین سال‌های پیش در جای خود بود و به شکل دائمی و قابل راستی آزمایی، توانایی ایران را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در محدودیت گذاشته بود.»

ایران و آمریکا تا پیش از توقف مذاکرات در خرداد ماه، شش دور مذاکره غیرمستقیم در وین پایتخت اتریش، با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور دیگر اعضای برجام، برای بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از این توافق داشته‌اند.

ایران و اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کردند برای از سرگیری این مذاکرات در تاریخ ۲۹ نوامبر (۸ آذر) به توافق رسیده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از این خبر، تاکید کرد مذاکرات باید از همان جایی که متوقف شده است از سرگرفته شود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۵ نوامبر ۲۰۲۱