“شیطان وجود ندارد” ساخته رسول‌اف برنده جشنواره فیلم سیدنی

جایزه برتر جشنواره فیلم سیدنی به فیلم “شیطان وجود ندارد” درباره مجازات اعدام در ایران ساخته محمد رسول‌اف تعلق گرفت. رسو‌ل‌اف از فیلم‌سازان به نام سینمای ایران است که فیلم‌هایش انتقادی تلخ به نظم حاکم در ایران است.

جایزه برتر جشنواره فیلم سیدنی به فیلم شیطان وجود ندارد درباره مجازات اعدام در ایران ساخته محمد رسول‌اف تعلق گرفت
فیلم “شیطان وجود ندارد” ساخته محمد رسول‌اف برنده برترین جایزه فیلم سیدنی به ارزش ۶۰ هزار دلار استرالیا (۴۴ هزار دلار آمریکا) شد. فیلم در مورد تأثیرات گسترده مجازات اعدام در ایران در چهار داستان جداگانه است.

این چهار داستان درباره افرادی است که وظیفه دارند احکام اعدام را اجرا کنند. فیلم تاثیراتی را که این امر بر زندگی آنها می‌گذارد مورد تامل قرار می‌دهد.

محمد رسول‌اف، کارگردان سرشناس سینمای ایران محبوبیت و شهرت جهانی‌اش را مدیون فیلم‌های انتقادی او به نظم حاکم در ایران است.

او فیلم “شیطان وجود ندارد” را در خفا ساخته است. فیلمی که برنده خرس طلایی، جایزه برتر جشنواره فیلم برلیناله شد. رسول‌اف اواخر تیر۱۳۹۸ به اتهام “تبلیغ علیه نظام اسلامی” به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. او از جمله فیلم‌سازان ایرانی است که با وجود سانسور شدید و فشارهای آشکار و پنهان، همواره در فیلم‌های خود، سرکوب و اختناق در ایران را مطرح می‌کند.

جایزه فیلم سیدنی در مراسم اختتامیه این جشنواره به یک فیلم “جسور، پیشرفته و شجاع” تعلق گرفت. دیوید میچود، رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم سیدنی فیلم رسول‌اف را «به دلیل کاوش تکان دهنده و چند وجهی آن از یک موضوع منحصر به فرد، درباره راه‌هایی که یک فرهنگ می‌تواند بار ظلمی نهادی را به دوش بکشد، ستایش کرد».

فیلم رسول‌اف در رقابت با ۱۱ فیلم دیگر، از جمله “دست خدا” به کارگردانی فیلم‌ساز مطرح دنیای سینما، پائولو سورنتینو، در فستیوال سیدنی شرکت کرد. “دست خدا” برنده جایزه بزرگ شیر نقره‌ای هیئت داوران ونیز شده بود.

“قهرمان” ساخته اصغر فرهادی نیز در بخش مرور جشنواره سیدنی به نمایش درآمد. فیلم قهرمان تیرماه امسال برنده جایزه بزرگ هیأت داوران جشنواره کن شده بود. فرهادی این جایزه را به صورت مشترک با فیلم “کوپه شماره شش” به کارگردانی یوهو کاسمانن فنلاندی دریافت کرده بود.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۱۵ نوامبر ۲۰۲۱