جو بایدن اختیارات خود را به طور موقت به معاونش واگذار کرد

رئیس جمهوری آمریکا که برای معاینه‌های پزشکی سالانه در بیمارستان بستری شده قدرت خود را به کامالا هریس واگذار کرد. جو بایدن مسن‌ترین رئیس جمهوری تاریخ ایالات متحده است و به زودی ۷۹ ساله می‌شود.

جو بایدن روز جمعه، ۱۹ نوامبر برای انجام معاینه‌های معمول پزشکی در بیمارستان نظامی “والتر رید” وابسته به وزارت دفاع ایالات متحده بستری شد.

به گزارش خبرگزاری آلمان این خبر را جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد. بخشی از معاینه سالانه رئیس جمهوری آمریکا کولونوسکوپی اعلام شده که در حالت بیهوشی کامل انجام می‌شود.

بایدن برای مدت اقامت کوتاه در بیمارستان تمام اختیارات و قدرت اجرایی خود را به معاونش کامالا هریس تفویض می‌کند. قرار است بعد از ظهر جمعه بیانیه‌ای درباره وضعیت جسمی رئیس جمهوری آمریکا منتشر شود.

جون بایدن که سال‌خورده‌ترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکاست شنبه بیستم نوامبر ۷۹ ساله می‌شود. کاخ سفید در بیانیه‌ای تاکید کرده که واگذاری قدرت رئیس جمهوری به معاونش پیش از این نیز سابقه داشته است.

بر پایه این بیانیه جورج دبلیو بوش، چهل و سومین رئیس جمهوری آمریکا نیز در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷ که برای معاینه پزشکی سالانه نیاز به بیهوشی کامل داشت قدرت خود را به معاونش واگذار کرده بود.

واگذاری قدرت رئیس جمهور به معاونش در چنین شرایطی مطابق قانون اساسی ایالات متحده آمریکا انجام می‌شود. کامالا هریس در مدت اقامت جو بایدن در بیمارستان در دفتر خود در ضلع غربی کاخ سفید حضور خواهد داشت که اتاق کار رئیس جمهوری معروف به اتاق بیضی نیز در آن قرار دارد.

روسای جمهوری آمریکا دست‌کم یک بار در سال از نظر وضعیت جسمی معاینه می‌شوند و این کار به طور معمول در بیمارستان نظامی والتر رید انجام می‌شود.

پس از انجام معاینه‌های پزشکی سالانه گزارشی از نتایج آن و اغلب با ذکر جزئیات در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا، دونالد ترامپ نیز بارها برای انجام معاینه‌های پزشکی در بیمارستان نظامی والتر رید بستری شده بود.

به نوشته “اشپیگل آنلاین” سپتامبر سال گذشته که ترامپ در این بیمارستان وابسته به پنتاگون معاینه شد شایعاتی درباره سکته خفیف قلبی او منتشر شده بود. ترامپ این شایعات را “فیک نیوز” خوانده بود.

ترامپ اکتبر سال پیش هم به دلیل ابتلا به کرونا مدتی در این بیمارستان بستری بود. نوامبر ۲۰۲۰ نیز هنگامی که ترامپ دوماه پیش از موعد تعیین شده برای معاینه سالانه در بیمارستان والتر رید بستری شد بار دیگر شایعات درباره مشکلات جسمی او بالا گرفت.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۲۰ نوامبر ۲۰۲۱