نگرانی اسرائیل از احتمال توافق «کم در برابر کم» آمریکا با ایران

یک مقام اسرائیلی در گفت‌و‌گو با وال استریت ژورنال از نگرانی کشورش در مورد اینکه آمریکا با توافق «کم در برابر کم» در مذاکره به ایران امتیاز بدهد، خبر داد. زمزمه این توافق یا توافق موقت را پیش‌تر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا مطرج کرده بود. در توافق کم در برابر کم، ایران بخشی از اقدامات جبرانی در نقض تعهدات هسته‌ای را متوقف می‌کند و در مقابل آمریکا هم بخشی از تحریم‌ها را لغو می‌کند.

سناریویی که در گذشته نیز اتفاق افتاده است. در سال ۲۰۱۳ و پیش از شکل‌گیری برنامه جامع اقدام مشترک، آمریکا با ایران به یک توافق موقت دست یافت. به این معنی که غنی‌سازی ۲۰ درصدی تعلیق شد و در مقابل ایران به منابع مالی دست یافت. این توافق موقت بعدا به برجام تبدیل شد اما به دلیل اینکه تنها محدود به برنامه‌های هسته‌ای ایران بود، از هم فروپاشید.

این مقام آگاه گفت: «اسرائیل خیلی نگران است که آمریکا صحنه را برای توافق کم در برابر کم با ایران آماده کند. این توافق تنها به جمهوری اسلامی ایران سود می‌رساند.» به گفته او، این توافق یک هدیه به دولت جدید تهران و دامن زدن به شکاف‌های فزاینده با دولت بایدن بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران است.

او هشدار داد که توافق کم در برابر کم منابع مالی ایران را برای حمایت از گرو‌ه‌های شبه نظامی در منطقه افزایش می‌دهد و به نقض قوانین پادمان‌های هسته‌ای ایران که آژانس تعیین کرده مشروعیت می‌بخشد.

توافق کم در برابر کم، توافق موقت و توافق مرحله به مرحله سناریوهایی است که مقامات دولت جو بایدن برای تعامل با جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنند. از آنجایی که امید به احیای برجام کمتر از هر زمان دیگری است، دولت بایدن می‌کوشد با کاهش سطح انتظارها به یک توافق حداقلی با تهران دست یابد و مسیر گفت‌و‌گو و دیپلماسی را بازنگهدارند.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود می‌نویسد: «چنین توافقی ایران و کشورهای منطقه را مجاب می‌کند که باج‌گیری هسته‌ای جواب می‌دهد و اینگونه به نظر می‌رسد که آمریکا به تهران امتیاز می‌دهد.»

هرچند فرمانده سنتکام می‌گوید اگر ایران به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شود، همه گزینه‌ها شامل گزینه نظامی روی میز خواهد بود، دیگر مقامات دولت بایدن و شخص او در زمینه تهدید ایران به گزینه نظامی یا تحریم بسیار محتاط هستند. همزمان تردید‌ها درباره اینکه دولت بایدن واقعا قصد داشته باشد از گزینه‌هایی غیر از دیپلماسی در برابر جمهوری اسلامی استفاده کند، رو به افزایش است.

در آستانه مذاکرات هسته‌ای هشتم آذرماه با ایران، در حالی که نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در حال برگزاری است، آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به وضوح نشان دادند که به رغم همکاری نکردن ایران با آژانس در این نشست قطعنامه‌ای تصویب نخواهند کرد.

ایران پس از مدت‌ها تعلیق مذاکرات اعلام کرد که دوشنبه هشتم آذرماه یعنی دو روز پس از پایان نشست شورای حکام آماده مذاکره است و به این ترتیب احتمال تصویب قطعنامه در این نشست را به حداقل رساند.

آمریکا نیز به دلیل نگرانی از پیامدهای تصویب قطعنامه در نشست جاری، می‌گوید اگر ایران با آژانس همکاری نکند ماه آینده نشست فوق‌العاده برگزار می‌کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر اخیر خود به تهران نتوانست برای نصب دوباره دوربین‌ها در تاسیسات مونتاژ اورانیوم در کرج به توافق برسد. او این سفر را بدون دستاورد توصیف کرد.

مقامات در تهران نیز تایید کرده‌اند که آژانس به تاسیسات کرج دسترسی ندارد. همزمان علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جدید ایران در گفت‌و‌گو با ایندیپندنت در بریتانیا هشدار داد که بدون لغو تحریم‌ها مذاکرات شکست می‌خورد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲۶ نوامبر ۲۰۲۱