ابوالفضل قدیانی خامنه‌ای را مسئول فاجعه اصفهان دانست

رئیس قوه قضائیه معترضان اصفهان و چهارمحال بختیاری را مردمی “فریب‌خورده” خواند که تحت تأثیر “تحرکات دشمن” هستند. ابوالفضل قدیانی اما می‌گوید “مستبد امروز ایران علی خامنه‌ای” مسئول سرکوب خونین متحصنین زاینده‌رود است.

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی با اشاره به اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم اصفهان و چهارمحال بختیاری و شماری شهرهای دیگر به دلیل سوءمدیریت مسئولان در منابع آبی کشور گفته است: «اگر افراد نادان یا فریب خورده بخواهند امنیت مردم را به هم بزنند، مردم و نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی باید برخورد کنند.»

او افزود: «مردم هر جا احساس کردند دشمن پشت صحنه است برای دفاع از دین و نظام و کشور به میدان می‌آیند.»

محسنی اژه‌ای معترضان اصفهان و متحصنین در زاینده‌رود را غیرمستقیم تهدید به برخورد خشن کرد و از «۹ دی ۸۸» به عنوان یکی از مقاطع حساس که “مردم با حضور به موقع خود در صحنه دشمن را در پیگیری سناریوی خود ناکام گذاشتند”، یاد کرد و گفت: «در آن مقطع برخی مطالباتی داشتند که آن را مطرح می‌کردند، اما وقتی دیدند دشمن پشت قضیه است، با شور و نشاط و آمادگی به میدان آمدند و آتش فتنه را خاموش و کاری کارستان کردند.»

آنچه که محسنی اژه‌ای یادآوری می‌کند، سرکوب معترضان جنبش سبز در عاشورای ۸۸ است. در این رابطه سردار حسین همدانی که بعدها در سوریه کشته شد، مستند‌ترین روایت خود از جایگاه و نقش “اراذل و اوباش” در سرکوب معترضان سبز ارائه داده است. او در سال ۹۴ در مصاحبه‌ای گفت: «۵ هزار نفر از کسانی که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی در احزاب و جریانات سیاسی حضور نداشتند بلکه از اشرار و اراذل بودند را شناسایی و در منزلشان کنترل می‌کردیم. روزی که فراخوان می‌زدند این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند. بعد این‌ها را عضو گردان کردم. بعداً این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم باید چنین افرادی که با تیغ و قمه سر و کار دارند را پای کار بیاوریم.»

عزیز جعفری، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران در تأیید گزارش سردار همدانی، گفته بود: «بر هم زدن توطئه دشمنان در فتنه ۸۸ از دیگر فعالیت‌های بزرگی بود که با عنایت الهی توسط سردار همدانی انجام شد.»

ابوالفضل قدیانی، فعال و زندانی سیاسی و از منتقدان حکومت ولایت فقیه، مسئولیت سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز اصفهان و چهارمحال بختیاری را متوجه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی می‌داند.

قدیانی در بیانیه خود در حمایت از معترضان گفته است: «نظام استبداد دینی به ریاست مستبد امروز ایران علی خامنه‌ای بالاخره نتوانست تحصن اعتراضی مسالمت‌آمیز، خشونت‌پرهیز و مدنی مردم شریف و شجاع اصفهان را تحمل کند و ناگزیر ماهیت ضدمردمی، خشن و سرکوبگر خود را بار دیگر آشکار کرد و پس از آتش زدن چادرهای بر پا شده متحصنین در زاینده‌رود با گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و باتوم به معترضان حمله‌ور شد و به ضرب و جرح آنان پرداخت، کثیری از معترضان را به شدت مجروح و عده زیادی از آنان را دستگیر کرد و به خیال خام خود آتش اعتراضات به حق مردم را خاموش کرده است.»

این فعال سیاسی که بارها برای انتقادهایش به نظام ولایت فقیه به زندان محکوم شده است، می‌افزاید: «حکومت تلاش کرد که بین معترضان اصفهان و معترضان چهار محال بختیاری تفرقه ایجاد کند و با این ترفند اعتراضات دو استان را علیه خود به انحراف بکشاند اما معترضان هوشمندانه شعار اتحاد اتحاد سر دادند و از این طریق دسیسه حکومتیان را خنثی کردند.»

او در پایان بیانیه خود تصریح کرد که تمامی ارگان‌های مهاجم و فرمانده‌های آنان در حمله خونین به اعتراضات مسالمت‌آمیز، خشونت‌پرهیز و مدنی مردم شریف اصفهان مسئولند؛ “اما مسئول اصلی این تهاجم و فجایع ایجاد شده، علی خامنه‌ای جبار ایران است که باید پاسخگو باشد”.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۳۰ نوامبر ۲۰۲۱