صادرات کیویِ ایران به هند متوقف می‌شود؛ «عدم پذیرش» استانداردهای ایران

بنا بر اعلام رئیس اتحادیه بارفروشان ایران، کشور هند به دلیل «مطابق نبودن استانداردهای کیوی ایران» خرید این محصول را متوقف کرده است.

مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌وگویی که خبرگزاری ایلنا روز شنبه، ۲۰ آذر منتشر کرد گفت که برخی کشورهای واردکننده محصولات ایران دیگر تاییدیه سازمان «حفظ نباتات ایران» برای ورود محصولات کشاورزی را قبول ندارند و ایران باید بنا به کیفیت و استانداردهای آنها تولید کند.

آقای دارایی‌نژاد عمان، قطر، هند، روسیه، امارات متحده عربی و پاکستان را از جمله این کشورها نام برد و گفت که از خرداد امسال بخش‌نامه‌ای «از این کشورها به‌دست ما رسیده که بر اساس آن میزان سم و کود در محصولات کشاورزی مشخص شده است و در صورت حذف نشدن سموم از محصولات کشاورزی ایران، این تولیدات بازار خود را از دست خواهند داد».

رئیس اتحادیه بارفروشان در ادامه با تاکید بر لزوم نبود سموم در محصولات صادراتی گفت: «این دقت باید در محصولاتی که در داخل نیز استفاده می‌شود لحاظ شود چرا که ایرانیان نیز مستحق خوردن نیترات و دیگر سموم باقی‌مانده در محصولات کشاورزی نیستند.»

روند از دست رفتن بازار برای محصولات ایرانی از جمله خوراکی‌ها و میوه‌ها در خارج از کشور در حالی ادامه دارد که چندی پیش روسیه نیز واردات برخی محصولات کشاورزی مانند فلفل از ایران را ممنوع کرد.

خبرگزاری فارس «نقض مکرر استانداردهای بهداشتی» و «نداشتن گواهینامه باقی‌مانده سموم کشاورزی» را دلیل این اقدام روسیه عنوان کرده بود.

در همین زمینه، به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان، روسیه بارهای فلفل آلوده را «مرجوع نخواهد کرد و آنها را معدوم می‌کند».

اوایل آذر نیز ۵۸۸ اصله نخل صادراتی مناطق جنوب ایران به قطر برگشت خورد. رئیس انجمن خرمای ایران علت آن را «عدم تائید گواهی‌های بهداشت ایران» عنوان کرده و گفت که بنا بر اعلام قطر در گواهی‌های بهداشت این نخل‌ها تغییراتی اعمال شده و در آنها دست برده شده بود.

در همین حال رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود نیز روز شنبه ضمن اشاره به مرجوع شدن محصولات ایرانی از جمله کشمش، هندوانه، سیب‌زمینی، فلفل دلمه‌ای و زعفران در سال‌های گذشته گفت که ۲۳ درصد از سموم مصرف‌شده در کشور «پرخطر» هستند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۱