کارکنان ثبت احوال به اعتراضات سراسری معیشتی می‌پیوندند

کارمندان سازمان ثبت احوال به صورت میانگین ۴ تا ۵ میلیون تومان حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند. آن‌ها خواهان یکسان‌سازی حقوق کارکنان دولت‌‌اند.

کارکنان سازمان ثبت احوال کشور که پیشتر در اعتراض به وضع معیشتی خود تجمع کرده بودند، قرار است جمعه سوم دی، در روز ملی ثبت احوال، تجمع‌سراسری دیگری را برای اعتراض به دستمزدهای ناعادلانه کارکنان دولت برگزار کنند.

آن‌ها پیش از این نیز روز چهارشنبه ۴ آذر مقابل ساختمان اداره کل ثبت احوال استان‌های مختلف دست به تجمع اعتراضی زده بودند. اعتراضی که به گفته یکی از کارمندان پیشتر نیز از طریق مذاکره با نمایندگان مجلس و ارسال نامه به وزارت کشور انجام شده اما هنوز وزارت کشور هیچ واکنشی به اعتراض آن‌ها نشان نداده است.

کارکنان سازمان ثبت احوال که همه استخدام رسمی دولت‌اند، نسبت به پایین بودن سطح حقوق و مزایای دریافتی و وضعیت معیشتی‌شان معترض‌اند و پرداخت‌های «عادلانه» و رسیدگی مسئولان به مطالباتشان را طلب می‌کنند. آن‌ها در تجمع پیشین خود با اشاره به اینکه «فوق‌العاده ویژه‌ قانون مدیریت خدمات کشوری» در اکثر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای کارکنان اجرا شده است، خواهان اعمال آن برای کارکنان ثبت احوال شدند.

در مصاحبه یکی از کارمندان سازمان ثبت احوال با وبسایت رویداد۲۴، او مهم‌ترین مطالبه کارکنان ثبت احوال را هم یکسان‌سازی حقوق‌شان با سایر سازمان‌ها و ادارات ذکر کرده است. به گفته او به‌رغم افزایش روز افزون نرخ تورم، کارمندان ثبت احوال بین ۴ تا ۵ میلیون تومان حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند: «در حال حاضر میانگین حقوق در سازمان ثبت احوال بین ۴ تا ۵ میلیون تومان است، درحالی که نرخ تورم سرسام آور است و از طرفی در سایر سازمان‌ها میانگین حقوق بالای ۸ میلیون تومان است.»

او به مشکلات «جدی» معیشتی اشاره کرده و می‌گوید: «کل کارکنان سازمان ثبت و احوال ۶ هزار نفر هستند، مشکل معیشتی کارکنان سازمان ثبت احوال جدی است، اگر درآمد‌های این سازمان را هزینه امور آن کنند می‌تواند وضعیت معیشتی همکاران و کارکنان مطلوب‌تر شود. نیرو با ۲۵ سال سابقه کار داریم که حکمش ۴ میلیون تومان است و دریافتی‌اش به سه میلیون می‌رسد. بیمه تکمیلی، تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگان و صندوق ذخیره کارکنان، دریافتی کارکنان را کم‌تر از حکمشان می‌کند.»

یکی دیگر از کارمندان رسمی این سازمان هم به تعلق گرفتن «فوق‌العاده ویژه» به برخی از سازمان‌ها و تبعیض میان کارکنان دولت اشاره کرده است: «در حال حاضر دریافتی من ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است درحالی که بیش از ۱۴ سال سابقه کار دارم، کارشناسم و نیروی رسمی هستم. به برخی سازمان‌ها فوق‌العاده ویژه تعلق گرفت و حقوقشان به ۱۵ میلیون رسید، اما همین فوق العاده هم نصیب ما نشد. قبلا هم همین اتفاق افتاد. خدمات کشوری چند سال پیش ۵۰ درصد اضافه کرد که تنها ۲۰ درصد به ما تعلق گرفت. اواخر دولت دوازدهم هم مجوزی برای اضافه شدن از طرف دولت صادر شد. اما باز هم ثبت احوالی‌ها از این ۵۰ درصد بی‌نصیب ماندند.»

سازمان ثبت احوال زیر مجموعه وزارت کشور و از اصلی‌ترین سازمان‌های دولت به‌شمار می‌رود با این‌حال برپایه رتبه‌بندی شغلی این سازمان در دو رتبه مانده به آخر یعنی رتبه ۷۷ از ۷۹ شغلی قرار دارد. بر همین اساس کارکنان آن به صورت میانگین دستمزدی برابر با کف حداقل حقوق دریافت می‌کنند.

به گفته کارمندان معترض، سازمان ثبت احوال از خود برای افزایش حقوق کارکنان سلب مسئولیت کرده و می‌گوید بودجه لازم را در اختیار ندارد. با این‌حال کارکنان می‌گویند این سازمان از محل ارائه خدمات، درآمد زیادی را کسب می‌کند و باید بخشی از این درآمد را برای بهبود وضعیت معیشتی کارکنان صرف کند.

طبق رتبه‌بندی شغلی و دستمزدی کارکنان، دولت بیشترین دستمزدها را ابتدا به کارکنان سازمان انرژی اتمی و پس از آن به کارکنان شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا اختصاص داده که در سال ۱۴۰۰ حداقل ۲۷ میلیون تومان و حداکثر ۱۲۰ میلیون تومان حقوق ماهیانه رسمی دریافت کرده‌اند. کارکنان شرکت نفت در رتبه سوم قرار دارند.

همزمان، اعتراضات صنفی و معیشتی کارگران، معلمان و بازنشستگان نیز ادامه دارد و قرار است معلمان روز پنج‌شنبه دوم دی تجمع سراسری گسترده‌ای را برگزار کنند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱