جروزالم پست: وزیر دفاع اسرائیل در خانه خود میزبان محمود عباس بود؛ گانتز: اورشلیم به «اعتمادسازی» ادامه می‌دهد

شماری از نشریات مختلف اسرائيلی گزارش داده‌اند که بنی گانتز، وزیر دفاع این کشور، در خانه خود میزبان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، بوده است.

جروزالم پست می‌نویسد که گانتز سه شنبه شب در خانه‌اش واقع در شهر روش هاعین با عباس دیدار و گفتگو کرد. طبق این گزارش مسائل امنیتی و اقتصادی محور مذاکرات دو طرف بوده است.

گزارش این روزنامه اسرائيلی می‌گوید که این دومین دیدار این دو مقام اسرائیلی و فلسطینی بود. نخستین دیدار در ماه اوت و در رام الله برگزار شد که اولین گفتگوی سطح بالا از این نوع در نزدیک به یک دهه گذشته بوده است.

وزارت دفاع اسرائيل اعلام کرد که: «گانتز …عباس را از قصد خود برای ادامه اقدامات اعتمادساز در زمینه‌های اقتصادی و غیرنظامی، همان طور که در جلسه قبلی آنها مشخص شده بود، مطلع کرد.»

محمود عباس در شهریور ماه در نشستی در مصر اعلام کرد به‌رغم اقدامات اسرائیل که نهایی شدن راه حل دو کشوری را به گفته او غیرممکن کرده، آماده است اقدامات اعتمادساز را انجام دهد و آرامش را به اراضی فلسطینی بازگرداند.

این اظهارات عباس یک هفته پس از آن عنوان شد که او با بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در رام‌الله دیدار و گفت‌وگو کرد. آن دیدار رویدادی کم‌سابقه در سال‌های اخیر بود که به نوشته رویترز، نشانه چرخش دو طرف و تمایل برای آغاز گفت‌وگو است.

ماه گذشته نیز، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا، در نطقی در سازمان ملل اعلام داشت که اسرائيل و فلسطینی‌ها باید دست به اقدامات اعتمادساز بزنند و شورای امنیت هم می‌تواند به نوبه خود در این زمینه از طریق اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت برای «محدود کردن فعالیت‌های بدخیم منطقه‌ای ایران، تهدیدات هسته‌ای، و حمایت از سازمان‌های تروریستی مانند حماس و حزب‌الله» اعتماد سازی کند.

او گفت رویکرد دولت بایدن در قبال صلح خاورمیانه این است که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها مستحق میزان برابری در آزادی، کرامت، امنیت و رفاه هستند، که این امر برای خود یک هدف، و ابزاری برای پیشبرد مذاکرات دو طرفه است. خانم گرینفیلد گفت نمی‌توان بدون اعتمادسازی در این رسیدن به این هدف پیشرفت کرد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۹ دسامبر ۲۰۲۱