روسیه: عقب‌نشینی حکومت ایران از برخی خواسته‌های حداکثری

در حالی که مشاور تیم مذاکره‌کننده ایرانی از موافقت غربی‌ها با درخواست ایران برای اضافه شدن موضوع‌های جدید به مذاکرات خبر می‌دهد، نماینده روسیه می‌گوید که ایران پذیرفته تا از برخی خواسته‌های حداکثری خود عقب‌نشینی کند.

به گزارش خبرگزاری‌‌ها، محمد مرندی، مشاور تیم جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات احیای برجام از بازگشت ”یکسری از موضوعاتی که در مذاکرات قبلی از دسترس خارج شده بود” به میز مذاکره خبر داد و افزود: «همین که غربی‌ها مجبور شده و یا به هر دلیلی انعطاف داشته‌اند که موارد جدید مطرح شده از سوی ایران مورد بحث قرار گیرد، اتفاق خوبی است».

او در روز ۷ دی گفت که «در نهایت براساس خواسته‌های ایران توافق شد که این اسناد جدید، ملاک باشند» و این موضوع را ”یک موفقیت برای ایران” نامید.

به گفته مرندی، جمهوری اسلامی با این اقدام خود در پی آن است تا «ضعف‌های موجود در اسناد قبلی را پوشش داده و جبران کند».

مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی تصریح کرد که اگرچه «غربی‌ها موارد جدید را قبول نداشتند» اما جمهوری اسلامی معتقد بود که اضافه نشدن ”موضوعات جدید”، در حقیقت «نقض برجام محسوب می‌شود» و ”حقوق” دولت ایران را ”تامین نمی‌کند”.

مرندی توضیح بیشتری درباره این ”موضوعات جدید” ارائه نداد.

او در واکنش به ضرب‌الاجل‌های تعیین‌شده از سوی دو طرف، با بیان اینکه «ضرب‌الاجل طرف مقابل ارزشی برای ما ندارد»، پرسید: «اگر طرف مقابل از برجام خارج شده و مکانیسم ماشه اجرا و چند قطعنامه علیه ایران احیا شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

این در حالی است که یک روز پیش از این اظهارات، نماینده روسیه در مجامع بین‌المللی گفت که چین و روسیه، «ایران را متقاعد کردند که از برخی مواضع و خواسته‌های حداکثری خود عقب‌نشینی کند».

میخائیل اولیانوف در گفت‌و‌گو با فارین پالیسی، از ”اصرار بر اینکه مذاکرات فقط بر تحریم‌ها متمرکز باشد، نه موضوع هسته‌ای” به عنوان یکی از مواردی نام برد که جمهوری اسلامی پذیرفته تا از آنها ”عقب‌نشینی” کند.

نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام در وین افزود: «ایرانی‌ها موافقت کردند که مذاکرات را بر اساس پیش‌نویسی که در بهار گذشته توسط دولت قبلی ایران تنظیم شده بود، آغاز کنند».

آقای اولیانوف شانس دستیابی به توافق برای احیای برجام را ”بسیار بسیار زیاد” دانست چرا که به گفته وی «همه شرکت‌کنندگان، از جمله ایران و ایالات متحده، به دنبال بازگرداندن توافق هسته‌ای هستند».

این در حالی است مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند که برای قضاوت درباره ”پیشرفت در مذاکرات” هنوز زود است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۷ دی (۲۸ دسامبر) در واکنش به “نتایج مثبت” در مذاکرات وین گفت که ممکن است در مذاکرات هسته‌ای پیشرفت اندکی صورت گرفته باشد اما هنوز زود است که گفته شود این پیشرفت چقدر اساسی بوده است.

پرایس تاکید کرد: «ما معتقدیم پیشرفت‌های بدست آمده از گام‌های شتاب‌گیرنده هسته‌ای ایران بسیار کندتر است».

مقامات آمریکایی به صراحت گفته‌اند، در صورتی که مذاکرات وین به نتیجه نرسد، تحریم‌های شدیدتری علیه جمهوری اسلامی ایران وضع خواهند کرد.

اسرائیل هم به عنوان هم‌پیمان واشنگتن بارها تأکید کرده است که خود را برای یک ضربه نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران آماده می‌کند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱