”حذف” ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو در سال آینده

مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو در سال آینده خبر می‌دهند و می‌گویند که این ارز به شیوه دیگری پرداخت خواهد شد.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو گفت: «بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، ارز ترجیحی دارو در سال آینده حذف می‌شود».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حیدر محمدی با اعلام این خبر افزود که برای اجرای این تصمیم، «قرار است اعتباراتی به سازمان‌های بیمه‌گر تزریق شود».

او با اشاره به برخی از پیشنهادها مبنی بر ”اختصاص ارز ترجیحی به بیمه‌ها و اهدای کارت سلامت به بیماران” افزود: «پیشنهاد ما این است که این منابع به سازمان‌های بیمه‌گر داده شود تا داروی ارزان به بیمار اختصاص یابد».

از سوی دیگر سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه ۹ دی (۳۰ دسامبر) گفت که «دولت مصمم به حمایت یارانه‌ای در حوزه‌های اساسی همانند گندم و دارو است» و «هیچ برنامه کوتاه مدتی در خصوص حذف ارز ترجیحی گندم و دارو ندارد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی بهادری جهرمی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، در عین حال تصمیم‌گیری درباره شیوه اعطای یارانه به صورت ارز ترجیحی یا روش‌های دیگر را «منوط به تصمیم‌گیری مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه ۱۴۰۱» دانست.

همزمان، معاون سازمان برنامه و بودجه، با بیان اینکه «یارانه دارو و گندم حذف نشده» از مردم خواست که ”نگران نباشند”.

ایرج دریالعل در عین افزود که «در سال ۱۴۰۱ شیوه عمل و دستورالعمل‌ها در یارانه گندم و دارو تفاوت پیدا خواهد کرد».

او درباره این ”تفاوت” در نحوه پرداخت یارانه دارو و گندم، توضیح بیشتری نداد.

یک روز پیش از این اظهارات، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، ضمن تاکید بر اینکه «موضوعی به نام حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم»، گفت که «قرار است، به نوعی اصلاح نظام یارانه‌ای انجام شود».

سیدرضا فاطمی‌امین تصریح کرد که «یارانه دارو حذف نخواهد شد» بلکه «به تدریج به سمتی می‌رود که این یارانه از طریق شرکت‌های بیمه به مردم پرداخت شود».

او این روش جدید را ”به معنای تغییر در نحوه پرداخت یارانه دارو” توصیف کرد و گفت که به این ترتیب، «یارانه به جای اینکه به دارو پرداخت شود، به مصرف کننده نهایی تخصیص پیدا می‌کند».

فاطمی‌امین ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح نظام یارانه‌ای کنونی در کشور گفت: «وضع موجود اقتصادی قابل ادامه دادن نیست».

هشدارها درباره پیامدهای حذف ارز ترجیحی

شماری از کارشناسان و مسئولان بارها نسبت به پیامدهای حذف ارز ترجیحی بویژه احتمال دامن زدن به تورم و گرانی و همچنین ناتوانی بیماران در تامین هزینه‌های دارو هشدار داده‌اند.

از جمله، مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در اواخر آبان ماه گذشته با اشاره به «تورم ۵۰ درصدی به روایت مرکز آمار و حدود ۶۰ درصد به روایت بانک مرکزی» ابراز اطمینان کرده بود که «حذف ارز ۴۲۰۰ هم حتما موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد».

رئیس انجمن اقتصاد سلامت هم در میانه‌های آذرماه گذشته در گفت‌وگو با وبسایت نود اقتصادی هشدار داد که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی «۸ میلیون نفری که بیمه نیستند توان خود برای خرید دارو را به‌کلی از دست خواهند داد».

محمدرضا واعظ مهدوی همچنین پیش‌بینی کرد که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، «قیمت دارو ۴ برابر خواهد شد» و احتمالا «بیمه‌ها نتوانند هزینه دارو بعد از حذف ارز ترجیحی را پرداخت کنند» و به این ترتیب، «دارو از زیرمجموعه بیمه خارج خواهد شد».

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱