به استقبال سال نوی میلادی با بدنی سالم

در تازه‌های پزشکی هفته می‌خوانید: سال نو با رژیم غذایی و برنامه ورزشی تازه، بیماری‌هایی که در زبان شما نهفته‌اند، ۵ عدد مرتبط با سلامت قلب و ارتباط مدیتیشن با تقویت سیستم ایمنی بدن.

سال جدید میلادی اغلب برای بسیاری از مردم نشانه شروعی تازه و به معنای تعیین اهداف سالم مانند کاهش وزن، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و شروع یک برنامه ورزشی است. با این حال، اغلب اوقات این تصمیم‌ها بسیار ناپایدار هستند و اجرای آنها چند هفته بیشتر طول نمی‌کشد. برای همین مهم است که تصمیم‌هایی بگیرید که بتوانید مادام‌العمر از آنها پیروی کنید.

غذاهای مغذی بخورید: یکی از ساده‌ترین و پایدارترین راه‌ها برای بهبود سلامت کلی بدن، خوردن غذاهای سرشار از ریزمغذی‌ها از جمله سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها، غلات کامل و ماهی است. تحقیقات نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی این‌چنینی، به طورقابل توجهی خطر بیماری قلبی، افزایش وزن و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

خواب باکیفیت‌تری داشته باشید. کم‌خوابی می‌تواند خطر افزایش وزن، بیماری قلبی و افسردگی را افزایش دهد. بر برنامه و سبک زندگی خود تمرکز کنید تا بهترین راه‌ها برای بهبود کمیت و کیفیت خواب را بیابید. کاهش زمان استفاده از موبایل و تلویزیون قبل از خواب، کاهش آلودگی نوری در اتاق خواب، کاهش مصرف کافئین و خوابیدن در یک ساعت معقول، چند راه ساده برای بهبود بهداشت خواب هستند.

فعالیت بدنی مورد علاقه خود را پیدا کنید. هر سال نو، مردم با هزینه‌های گزاف در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی ثبت‌نام می‌کنند تا بتوانند چربی اضافی بدن خود را از بین ببرند. اما این عادت در بسیاری از افراد پایدار نیست. شما می‌توانید برای شروع، فعالیتی را بر اساس لذت و علاقه و تناسب آن با برنامه زندگی‌تان انتخاب کنید. برای مثال، نیم‌ساعت پیاده‌روی، دویدن یا دوچرخه‌سواری قبل از کار، یا شنا در باشگاهی که در راه خانه است، راه‌حل‌های ورزشی ساده و پایداری هستند.

غذاهای بیشتری را در خانه بپزید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که وعده‌های غذایی بیشتری در خانه می‌پزند، کیفیت رژیم غذایی بهتر و چربی بدن کمتری نسبت به افرادی دارند که در خارج از خانه، وعده‌های غذایی بیشتری می‌خورند. بر اساس نتایج برخی مطالعات، کسانی که ۵ وعده غذای خانگی یا بیشتر در هفته می‌خورند، در مقایسه با کسانی که کمتر از ۳ وعده غذای خانگی در هفته می‌خورند، ۲۸ درصد کمتر در معرض اضافه وزن و چاقی هستند.

به پزشک خود مراجعه کنید. معاینه منظم توسط پزشک به دلایل زیادی مهم است. انجام منظم آزمایش خون و غربالگری‌های لازم می‌تواند به شناسایی مشکلات احتمالی، قبل از تبدیل شدن به چیزی جدی‌تر کمک کند.اگرچه نیاز شما به غربالگری‌های پزشکی به چیزهای زیادی از جمله سن و سابقه پزشکی شما بستگی دارد، اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند حداقل سالی یک بار برای غربالگری کامل، به پزشک مراجعه کنید.

مراقب دندان‌های خود باشید. مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های دهان مانند بیماری لثه و بوی بد دهان کمک کند. علاوه براین، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که بیماری لثه ممکن است با بیماری‌های جدی سلامتی، مانند آلزایمر و بیماری قلبی مرتبط باشد. این امر مراقبت از دهان را بیش از پیش مهم می‌کند.

آیا مدیتیشن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؟

مدیتیشن می‌تواند باعث تقویت قابل توجه سیستم ایمنی بدن شود و این را محققان کالج پزشکی دانشگاه فلوریدا ثابت کرده‌اند.

به گزارش Web MD؛ تجزیه و تحلیل مطالعه جدید این دانشمندان نشان داده که مدیتیشن فعالیت صدها ژن را که به طورمستقیم در تنظیم پاسخ ایمنی نقش دارند، افزایش می‌دهد.

مطالعه آنها شامل بررسی ۱۰۶ مرد و زن، با میانگین سنی ۴۰ سال بود؛ افرادی که باید به مدت یک هفته، روزانه ۱۰ ساعت مدیتیشن می‌کردند. سه ماه پس از پایان این دوره، محققان شاهد افزایش فعالیت ۲۲۰ ژن مرتبط با سیستم ایمنی، از جمله ۶۸ ژن درگیر در فعالیتی موسوم به «سیگنال‌دهی اینترفرون» بودند.

با توجه به اینکه پروتئین‌های اینترفرون به طور موثر به عنوان محرک‌های سیستم ایمنی عمل می‌کنند، چنین سیگنال‌هایی می‌تواند برای ایجاد یک دفاع موثر در برابر بیماری‌های مختلف از جمله سرطان، مولتیپل اسکلروزیس یا حتی کووید ۱۹، کلیدی اساسی باشد.

به گفته محققان، در عالم واقعی، اکثر مردم به سختی می‌توانند ۱۰ ساعت در روز مدیتیشن انجام دهند. با این حال، انجام هر مقدار مدیتیشن و ادامه آن برای مدت طولانی، می‌تواند نقش مهمی در درمان بیماری‌های مختلف مرتبط با ضعف سیستم ایمنی داشته باشد.

نتایج این مطالعه ۲۱ دسامبر در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده منتشر شده است.

۵ عدد مرتبط با سلامت قلب

اگر می‌خواهید از قلب خود در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی محافظت کنید، باید ۵ عدد مهم را که برای حفظ سلامت این عضو بدن ضروری هستند، به یاد داشته باشید.

به گزارش Harvard Health؛ دکتر دیپاکال. باث؛ محقق و متخصص قلب و عروق بیمارستان بریگام و زنان دانشکده پزشکی هاروارد اهمیت این اعداد را توضیح داده است:

فشار خون، کمتر از ۸۰/۱۲۰ میلیمتر جیوه: فشار خون بالا آسیب به رگ‌های خونی را تسریع می‌کند و باعث ایجاد تصلب شرائین (آترواسکلروز) می‌شود. این امر زمینه را برای حمله قلبی آماده می‌کند. در نهایت، فشار خون بالا خطر سکته مغزی را به دلیل انسداد یا ترکیدن رگ خونی در مغز افزایش می‌دهد.

کلسترولLDL، کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر: آزمایش کلسترول (یا پروفایل لیپیدی) اعداد زیادی را نشان می‌دهد. پزشکان معمولاً بیشتر نگران کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) هستند، ذراتی که حدود دوسوم کلسترول خون را تشکیل می‌دهند. ذرات اضافی LDL در داخل دیواره شریان قرار می‌گیرند، توسط گلبول‌های سفید خون غرق می‌شوند و سلول‌های مملو از چربی را تشکیل می‌دهند که باعث آترواسکلروز می‌شود.

تری‌گلیسیرید؛ کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر: تریگلیسیرید شاید کمتر از کلسترول شناخته شده باشد. تری‌گلیسیرید رایج‌ترین شکل چربی در جریان خون است. در واقع، کالری اضافی، الکل و قندی که بدن نمی‌تواند استفاده کند، به تری‌گلیسیرید تبدیل و در سلول‌های چربی ذخیره می‌شود. مانند کلسترول LDL بالا، مقادیر بالای تری‌گلیسیرید نیز با خطر بالاتر حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

قند خون، کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر: سطح بالای قند خون به دیواره رگ‌های خونی آسیب می‌رساند و باعث می‌شود قند (گلوکز) به LDL بچسبد. این امر احتمال اکسید شدن LDL را بیشتر می‌کند؛ عامل دیگری که باعث افزایش خطر آترواسکلروز می‌شود. قند اضافی در خون همچنین باعث چسبندگی پلاکت‌ها می‌شود، بنابراین احتمال تشکیل لخته و حمله قلبی افزایش می‌یابد.

دور کمر: هرچقدر عدد آن کمتر باشد، شما سالم‌تر هستید. اما به طورکلی، دور کمر زنان باید کمتر از ۸۹ و دور کمر مردان باید کمتر از ۱۰۱ سانتیمتر باشد. چربی احشایی هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که باعث ایجاد التهاب و خطر بروز تصلب شرایین می‌شود.

اما توصیه‌های جهانی برای بهبود هر پنج معیار سلامت قلب شامل این موارد است: پیروی از یک رژیم غذایی سالم و گیاهی، ورزش منظم (حداقل ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​مانند پیاده‌روی در بیشتر روزها)، ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه و مدیریت سطح استرس.

بیماری‌هایی که در زبان شما نهفته‌اند

زبان شما کلید جویدن، بلعیدن و صحبت‌ کردن است، اما برخی از علائم روی زبان وجود دارد که هرگز نباید نادیده بگیرید.

به گزارش نشریه بریتانیایی سان؛ زخم‌های ایجاد شده روی زبان معمولا ظرف چند روز از بین می‌روند و جای هیچگونه نگرانی ندارند اما مشکلات دیگری در مورد این عضو بدن وجود دارد که حتما باید با پزشکتان در میان بگذارید:

سرطان دهان: قطعا توده‌ها و برجستگی‌های روی زبان چیزی است که باید به آن توجه کرد. توده‌ها و برجستگی‌های غیرمعمول در هر جای دهان که برای ماه‌ها بهبود نمی‌یابند، باید توسط دندانپزشک یا پزشک عمومی بررسی شوند؛ توده‌ای که در عرض دو هفته از بین نمی‌رود، می‌تواند نشانه‌ای از سرطان دهان باشد. بسیاری از سرطان‌های دهان در مراحل اولیه به شما آسیب نمی‌رسانند، بنابراین نباید فکر کنید اگر درد ندارید، نیازی به بررسی پزشکی نیست.

سندرم سوزش زبان: این عارضه، معمولاً به دلیل نوشیدن یا خوردن چیزی داغ، یا تحریک ناشی از دهان‌شویه یا خمیر دندان است. در غیر این‌صورت، ممکن است به یک بیماری نادر به نام سندروم سوزش زبان و دهان دچار شده باشید. علاوه بر درمان‌های پزشکی، با اجتناب از دخانیات، غذاهای اسیدی، غذاهای پرادویه و نوشیدنی‌های گازدار و استرس بیش ازحد، ممکن است بتوانید ناراحتی ناشی از سوزش سندرم دهان را کاهش داده یا از بدتر شدن آن جلوگیری کنید.

برفک دهان: خارش زبان، می‌تواند ناشی از برفک دهان باشد و باید درمان شود. این عارضه اغلب ناشی از استرس، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و یا استفاده از دهان‌شویه‌های ضدباکتری، دیابت و استفاده از دندان مصنوعی است.

لیکن پلان: بنا به اعلام متخصصان سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS)، لیکنپلان می‌تواند یکی از دلایل سفیدی زبان شما باشد. این عارضه شامل بثوراتی است که قسمت‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر لیکن‌پلان شدید دارید، شاید به استروئیدها یا نوع خاصی از نور درمانی نیاز داشته باشید.

لوکوپلاکیا: لکه‌های سفید روی زبان، کنار دهان یا سقف یا کف دهان ممکن است نشانه ابتلا به لوکوپلاکیا نیز باشد. این عارضه خطرناک است، زیرا در طول زمان می‌تواند به سرطان دهان تبدیل شود. درمان لوکوپلاکیا همیشه ضروری نیست، اما باید چکآپ‌های منظم داشته باشید تا مطمئن شوید که این عارضه وخیم‌تر نمی‌شود. می‌توانید با ترک سیگار و کاهش مصرف میزان مشروبات الکلی، علائم این عارضه را کاهش دهید.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱ ژانویه ۲۰۲۲