رئيس دفتر سیاسی حماس: ۷۰ میلیون دلار از ایران گرفتیم و راکت ساختیم

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، می‌گوید جمهوری اسلامی ایران ۷۰ میلیون دلار به این جنبش فلسطینی پول داد تا «قوای بازدارندگی» خود را در برابر اسرائیل بسازد و راکت‌هایی که نیروهای حماس در باریکه غزه تولید کردند، بخشی از این «توان راهبردی» است.

اوروز یک‌شنبه، ۱۲ دی، در گفت‌وگو با شبکه عربی الجزیره، از حفر تونل‌های تهاجمی برای غافلگیر کردن اسرائيل و ساخت دیگر تسلیحات نظامی به عنوان برنامه‌های این گروه نام برده و گفته است کمک مالی ایران به این گروه شبه‌نظامی، به تغییر آرایش نظامی در غزه منجر شده است.

در سال‌‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره کمک‌های مالی منظم حکومت ایران به حماس منتشر شده است. دی‌ماه سال گذشته محمود الزهار، مقام ارشد گروه حماس با تقدیر از قاسم سلیمانی، گفت اعضای این گروه در سفر به تهران با دستور سلیمانی ۲۲ میلیون پول نقد دریافت کردند و ««قرار بود مبلغ بیش‌تری پرداخت شود اما (هیئت حماس) ۹ نفره بود و نمی‌توانستیم بیش از این حمل کنیم، زیرا هر چمدان ۴۰ کیلوگرم گنجایش داشت».

آقای سلیمانی اوایل دی ۹۶ در تماس تلفنی و ارسال پیام برای سران داخل و خارج‌نشین حماس، تاکید کرده بود که «همه امکانات در اختیار حماس است».

حماس و فتح سال ۲۰۰۶ در پی انتخاباتی که حماس برنده آن شد، وارد درگیری‌های خونینی بر سر کنترل نوار غزه شدند. آن درگیری‌ها نهایتاً با برتری حماس پایان یافت. ۱۴ سال بعد از آن ماجرا، حماس کماکان مسئولیت امور غزه را در دست دارد. بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را تشکیلاتی تروریستی می‌دانند.

وزارت دفاع اسرائیل نیز دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد که بنی گانتس، وزیر دفاع این کشور، فرمان ضبط «چهار میلیون دلار» پول را که به‌تازگی «از ایران برای حماس ارسال شده بود»، صادر کرد.

وزارت دفاع اسرائیل گفت که مبلغ یادشده برای «توسعه زیربناهای تروریستی حماس در غزه از جمله تولید تجهیزات جنگ‌افزاری و پرداخت به فعالان این سازمان» از ایران به غزه رسیده بود.

در حالی که وضع اقتصادی ایران در سال‌های اخیر به‌ویژه در یک سال اخیر در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا و نیز تحریم‌های فلج‌کننده آمریکایی به‌شدت وخیم شده، حمایت‌های مالی ایران از سازمان‌های مسلح فلسطینی در غزه کماکان ادامه دارد، هرچند ظاهراً این کمک‌ها به اندازه گذشته نیست.‌

از سال ۱۳۸۸ به این سو و به‌خصوص در اعتراضات دی ۹۶ و آبان ۹۸ مردم ایران به‌ویژه اقشاری که وضع اقتصادی‌شان به‌شدت وخیم شده، با سر دادن شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» تأکید کرده‌اند که مخالف هزینه کردن پول مردم ایران برای نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی در غزه و دیگر نقاط جهان‌اند.

اسماعیل هنیه در گفت‌وگوی یک‌شنبه‌ شب با الجزیره همچنین گفت در کنار ایران، «ملت‌های عرب» در تامین «توان بازدارندگی استراتژیک» حماس سهیم بوده‌اند.

او توضیح بیشتری در باره «ملت‌های عرب» نداد اما احتمالا اشاره او متوجه برخی از اعراب ثروتمند در کشورهای آسیای غربی و نیز در امیرنشین‌های خلیج فارس، مانند قطر است.

اسماعیل هنیه و خالد مشعل، رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس، و شمار دیگری از سران این جنبش اسلامگرای اخوانی سال‌ها در دوحه در قطر، تحت حمایت امیر این کشور، زندگی و فعالیت کرده‌اند.

مقام‌های ارشد اسرائیل می‌گویند حماس با قرارگرفتن در کنار جمهوری اسلامی ایران و تقویت روابطش با حزب‌الله لبنان، اکنون به یکی از «خطرهای مهم راهبردی» برای اسرائیل تبدیل شده است و می‌تواند با استفاده از توان راکتی خود، نقش یک نیروی نیابتی را برای حکومت ایران بازی کند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۴ ژانویه ۲۰۲۲