ند پرایس: فقط چند هفته فرصت داریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت اگر تهران و واشنگتن برای بازگشت متقابل به برجام به نتیجه نرسند، ایالات متحده مسیر دیگری را پیش می‌گیرد. پرایس تکرار کرد که پیشرفت اندکی در مذاکرات صورت گرفته که مستلزم شتاب بیشتر است.

ند پرایس در تازه‌ترین نشست خبری خود ابراز امیدواری کرد که پیشرفت بیشتری در مذاکرات احیای برجام حاصل شود. او با اشاره به زمان اندک باقیمانده، هشدار داد که آمریکا در صورت عدم دستیابی به توافق با ایران، راه دیگری را انتخاب خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه ششم ژانویه گفت، بحث بر سر چند هفته است، نه چند ماه. او در توضیح از دست رفتن فرصت، به سرعت گام‌های هسته‌ای ایران و رسیدن به نقطه غیرقابل برگشت اشاره کرد.

تهران پس از خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، تعهدات برجامی خود را گام به گام نقض کرده است.

پرایس در کنفرانس مطبوعاتی دو روز قبل خود گفته بود: «گام‌هایی که ایالات متحده برای کاهش تحریم‌ها بر می‌دارد و گام‌های ایران برای بازگشت به تعهدات برجام، محور مذاکرات هستند.»

میخاییل اولیانف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در توییتی نوشته است: «برداشت من این است که ایران و ایالات متحده در صورت تفاهم برای احیای توافق، با هم بر سر میز کمیسیون مشترک برجام خواهند نشست و تحریم‌ها لغو خواهند شد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز توییت کرده که مذاکرات وین در “مسیر طبیعی و خوب” جریان دارد.

او در عین حال به شبکه خبری الجزیره گفته که اگر قدرت‌های غربی، تحریم‌های مندرج در برجام و تحریم‌های اعمال شده در زمان ترامپ را لغو کنند، رسیدن به توافق در وین امکان پذیر خواهد بود.

در این میان، ژنرال آهارون حالیوا، فرمانده سرویس اطلاعاتی ارتش اسرائیل به سیاستمداران ارشد کابینه امنیتی این کشور گفته است که احیای برجام، فرصت زمانی بیشتری برای اسرائیل فراهم می‌سازد تا خود را برای سناریوهای مختلف در برهه‌های بالا گرفتن تنش با ایران آماده کند.

نشریه “تایمز آو اسرائیل” به نقل از این ژنرال نوشته است: «در این صورت اسرائیل می‌تواند بدون فشار زمانی امکانات خود را برای یک تقابل احتمالی تدارک ببیند.»

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۷ ژانویه ۲۰۲۲