برگزاری تجمعات اعتراضی

روز گذشته و امروز شنبه ۲ بهمن، گروهی از شهروندان اهوازی در محوطه شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی، جمعی از کارکنان سازمان‌ زندان‌ها در مقابل ساختمان مجلس، شماری از کارگران شهرداری یاسوج در مقابل ساختمان استانداری کهگیلویه و بویراحمد، تعدادی از اهالی روستای مرغملک شهرکرد در محل این روستا و جمعی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر میان‌آب در محل کار خود، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

شهروندان حاضر در این تجمع می‌گویند: “علیرغم اینکه سال‌ها پیش اراضی خود را برای احداث شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی واگذار کرده‌ بودیم اما اولویت استخدام شرکت مذکور و سایر شرکت‎های تولیدی و صنعتی در منطقه با نیروهای غیر بومی است؛ در حالی که شمار قابل توجهی از جوانان بومی منطقه از معضل بیکاری رنج می‌برند”.

لازم به یادآوری است که پیش از این هرانا طی گزارشی از بازداشت تعدادی از معترضان به سیاست‌های استخدامی شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی خبر داده بود.

تجمع کارکنان سازمان‌ زندان‌ها در تهران
به گزارش همشهری، امروز شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰، جمعی از کارکنان سازمان‌ زندان‌ها، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان مجلس واقع در تهران، تجمع کردند.

کارکنان معترض، عدم اجرای “قانون تسری سازمان زندانها”، “مشکلات معیشتی و وضعیت نامناسب حقوق و مزایا” خود را از جمله دلایل برگزاری این تجمع عنوان می کنند.

کارکنان معترض با در دست داشتن نوشته‌هایی از جمله “زندانبان نان ندارد” و “‌زندانبان نگهبان نیست، پرستار است”، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

پیش از این نیز هرانا طی گزارشی از اعتراض ده ها تن از پرسنل زندان اراک به دلیل عدم دریافت سه ماه حقوق خود، خبر داده بود. آنها در یک اقدام اعتراضی از انجام برخی وظایف روزانه خود از جمله آمار گیری روزانه و سرکشی به بندها خودداری کرده بودند.

تجمع کارگران شهرداری یاسوج
به گزارش ایلنا، امروز شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰، شماری از کارگران شهرداری یاسوج، در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی‌شان، در مقابل ساختمان استانداری کهگیلویه و بویراحمد، دست به تجمع زدند.

کارگران خدماتی شهرداری یاسوج که تحت نظارت یک شرکت پیمانکاری فعالیت دارند، با بیان اینکه ۶ ماه معوقات مزدی سال جاری را طلبکاریم، افزودند: در شرایط فعلی که در آستانه سال نو قرار داریم، نگران افزایش مطالبات و تامین مخارج زندگی هستیم.

آنها با اشاره به اینکه پیمانکار باید طبق قرارداد توانایی مالی پرداخت حداقل دو تا سه ماه حقوق کارگران زیرمجموعه خود را داشته باشد اما حتی قادر به پرداخت یک ماه حقوق ما کارگران نیست، افزودند: علاوه بر حقوق معوقه، چند سال عیدی و سنوات کارگران به تاخیر افتاده است.

این کارگران در ادامه تصریح کردند: چندین ماه است شهرداری وعده پرداخت حقوق کارگران را می‌دهد. در طول چند سال گذشته روند پرداخت حقوق کارگران با تاخیر انجام می‌شود و هیچ تغییری نکرده است؛ تا روزی که واریزی‌ها انجام نشود، نمی‌توانیم به قول و وعده‌ها دلخوش باشیم.

تجمع و اعتصاب کارگران کشت و صنعت نیشکر میان‌آب در شوش
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز جمعه ۱ بهمن ماه ۱۴۰۰، جمعی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر میان‌آب واقع در شهرستان شوش، از ادامه فعالیت خود ممانعت کرده و در محل کار خود اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

این کارگران نسبت به پایین بودن سطح دستمزدها و عدم پرداخت حق بیمه خود معترض هستند.

آنها با سردادن شعارهایی از قبیل “مدیر بی لیاقت، نمیخوایم نمیخوایم” خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

پیش از این نیز کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر میان‌آب در راستای پیگیری مطالبات خود در محوطه این شرکت اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کرده بودند.

تجمع اهالی روستای مرغملک شهرکرد
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز جمعه ۱ بهمن ماه ۱۴۰۰، شماری از اهالی روستای مرغملک شهرکرد، در اعتراض به اقدامات اخیر اداره اوقاف در خصوص زمین هایشان، در روستای محل سکونت خود دست به تجمع و راهپیمایی اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، اداره اوقاف قصد دارد که زمین های اهالی این منطقه را تصرف کند؛ اهالی این روستا اقدامات اداره مذکور در این راستا را امری مسبوق به سابقه عنوان کرده اند.

روستائیان اعلام کردند که اگر به خواسته های آنها رسیدگی نشود، هفته آینده همراه با خانواده‌هایشان در مقابل ساختمان دادگستری شهرکرد تجمع اعتراضی خواهند کرد.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۲۰ ژانویه ۲۰۲۲