منبع ایرانی درباره مذاکرات وین: ایده توافق موقت حتی بررسی هم نمی‌شود

پایگاه خبری امنیتی نور نیوز، نزدیک‌به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، در واکنش به پیشنهاد توافق موقت در مذاکرات احیای برجام، نوشته است ایران «حتی حاضر به پذیرش بررسی پیشنهادی با این مشخصات نیز نمی باشد چه رسد به آنکه وارد مذاکراتی با این دستور کارشود».

در گزارش این وب‌سایت، این موضوع که ایران قصد «وقت کشی برای رسیدن به نقطه گریز هسته‌ای» دارد، جعلی و دروغ توصیف شده و آمده است که ایران دنبال توافق پایدار است و اگر آمریکا تصمیم لازم را نگیرد، مذاکرات وین به نابودی کشیده می‌شود.

شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیوز روز شنبه، دوم بهمن‌ماه، به نقل از منابع آگاه گزارش داد که در راستای مذاکرات وین برای احیای برجام، روسیه در هفته‌های اخیر پیشنهاد «توافق اتمی موقت» را در برابر ایران روی میز گذاشته است.

این «توافق موقت» شامل لغو «محدود» تحریم‌ها در ازای اعمال مجدد برخی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای تهران خواهد بود.

به گزارش وب‌سایت ان‌بی‌سی نیوز، در حالی‌ که گفت‌وگوهای روسیه با ایران درباره توافق موقت «با اطلاع آمریکا» انجام شده، مقامات ارشد دولت بایدن نمی‌خواهند آمریکا را در ارائه این پیشنهاد دخیل جلوه دهند. مقامات و دیگر افراد مطلع نیز گفته‌اند که ایران تاکنون پیشنهاد ارائه شده از سوی روسیه را رد کرده است.

مذاکرات احیای برجام در وین با حضور ایران و کشورهای عضو برجام و همچنین حضور غیرمستقیم آمریکا در جریان است و در روزهای اخیر کشورهای اروپایی و آمریکا بارها هشدار داده‌اند که زمان برای رسیدن به توافق محدود است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ ژانویه ۲۰۲۲