مقام کاخ سفید: برای شکست مذاکرات وین کاملا آماده‌ایم

یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید که اگر در گفت‌وگوهای وین بر سر بازگشت به برجام توافقی حاصل نشود، واشنگتن برای گزینه‌های دیگر آمادگی بالایی دارد.

به گزارش نشنال‌نیوز، برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا، پنجشنبه، ۲۷ ژانویه، گفت که دور هشتم گفت‌وگوهای وین به نقطه پایانی نزدیک می‌شود. مک‌گورک در سخنانی در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، تصریح کرد: «ما در واقع به‌زودی به نقطه‌عطف می‌رسیم و به‌زودی می‌دانیم آیا ایران با شرایطی که برای ما و جامعه جهانی پذیرفتنی‌ باشد، به برجام بازمی‌گردد یا خیر.»

او افزود: «بخت رسیدن به یک توافق وجود دارد؛ اما بخت نسبتا بالایی هم هست که توافقی صورت نگیرد. من به شما می‌گویم که ما برای هر دو سناریو آماده‌ایم. در صورتی که توافقی رخ ندهد، ما برای این سناریو به‌خوبی آماده‌ایم.»

ایالات متحده آمریکا با هم‌پیمانان اروپایی خود درباره گزینه تحریم‌های شدیدتر در صورت شکست گفت‌وگوها، رایزنی کرده‌ است.

برت مک‌گورک در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف‌ها درون تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده، این اختلاف‌‌نظرها را کم‌اهمیت شمرد.

این مقام ارشد کاخ سفید گفت که جمهوری اسلامی ایران با شتاب به نقطه خطرناکی در توانمندی‌های هسته‌ای خود نزدیک می‌شود و افزود: «چشم‌انداز یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای خواب را از من ربوده است. اما من به شما اطمینان می‌دهم که چنین چیزی هرگز رخ نخواهد داد.»

برت مک‌گورک به گفت‌وگوهای ایالات متحده با کشورهای هم‌پیمان خود در خلیج فارس هم اشاره کرد؛ از جمله گفت‌وگوها با امارات متحده عربی به منظور بهبود قابلیت‌های بازدارندگی این کشور پس از حمله‌های موشکی اخیر به ابوظبی.

این مقام شورای امنیت ملی آمریکا به تعهد ایالات متحده در کمک به عربستان سعودی برای مقابله با حملات موشکی شبه‌نظامیان حوثی اشاره و تاکید کرد که پایان دادن به مناقشه یمن از اولویت‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲