درخواست از سازمان ملل برای تحقیق درباره کشتار ۶۷

گروه «عدالت برای قربانیان کشتار ۱۹۸۸ در ایران» در جلسه‌‌ای عمومی اعلام کرد نامه‌ای را با امضای ۴۶۳ مقام سابق و چهره‌های سیاسی و حقوق بشری همراه با شواهد و اسناد مورد نیاز به شورای حقوق سازمان ملل می‌دهد تا این شورا کشتار سال ۱۳۶۷ در ایران را مورد بررسی مستقل و دقیق قرار دهد.

به گزارش صدای آمریکا، در جلسه معرفی این نامه که روز پنجشنبه هفتم بهمن در لندن برگزار شد، گفته شد ابراهیم رئیسی به دلیل نقش خود در این کشتارها باید تحت تعقیب قضایی قرار گیرد.

در این نامه سرگشاده نام شماری از برندگان جایزه نوبل، مقامات سابق دیوان بین‌المللی کیفری، و مقامات حقوق بشری دیده می‌شوند.

طبق درخواستی که گروه عدالت برای قربانیان کشتار ۱۳۶۷ درخواست کرده، ایجاد کمیته مستقل تحقیق در حوزه اختیار کمیسر عالی حقوق بشر و شورای حقوق بشر سازمان ملل است و مانعی برای ایجاد کمیسیون مستقل تحقیق وجود ندارد.

تاهار بومدرا، مقام سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد، در این جلسه گفت پیش از این هم موارد مشابهی بوده است، ولی کمیسر حقوق بشر سازمان ملل توانسته آن را بررسی کند.

آقای بومدرا گفت: «ما به این تصمیم رسیدیم که درخواست کنیم شورای حقوق بشر سازمان ملل و کمیسر عالی حقوق بشر به طور کامل حضور داشته باشد و برای تشکیل کمیته‌ای مستقل برای تحقیقات در مورد این کشتار تلاش کنند.»

بارونس ورما، عضو مجلس اعیان بریتانیا، هم در این جلسه گفت: «هیچ دولتی نباید مصونیتی که در اختیار ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران است را به دلیل نقش او در کشتار تحمل کند. همه دولت‌ها به شکل عمومی باید از کرسی خود در سازمان ملل استفاده کرده و درخواست تحقیقی کنند که او و دیگران را پاسخگو نگه دارد.»

استروان استیونسون، نماینده سابق اسکاتلند در پارلمان اروپا، دیگر سخنران این مراسم بود. او در سخنان خود به اهمیت این نامه اشاره کرد و گفت: « می‌خواهم بگویم حضور ۴۶۳ تن از جمله ۱۸ برنده جایزه نوبل و رئیس سابق دادگاه بین‌المللی کیفری در میان امضا کنندگان این نامه، مسئله خیلی بزرگی است. شورای حقوق بشر سازمان ملل نمی‌تواند این خواسته را نادیده بگیرد.»

آقای استیونسون افزود: «این نامه امروز نقشی بسیار اساسی برای پایان دادن به درد و رنج بازماندگان کشتار بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ است که تقریبا بیشتر آن‌ها حامیان مجاهدین خلق بودند. به آن‌ها در دادگاه سه دقیقه فرصت دادند که در مقابل ابراهیم رئیسی و دیگر آدمکش‌ها از خود دفاع کنند. از آن‌ها می‌پرسیدند آیا هنوز از مجاهدین خلق طرفداری می‌کنید و اگر پاسخ آن مثبت بود، آن‌ها را به خط کرده و در دسته‌های ۱۰ تایی یا بیشتر به مکانی برده و دار می‌زدند.»

تیر ماه گذشته و به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ، دو عضو کنگره ایالات متحده، با ارسال نامه‌ای ضمن اشاره به حضور رئیسی در «هیئت مرگ» از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، خواستند یک هیات بین‌المللی را برای بررسی ارتکاب جنایات علیه بشریت توسط رئیسی تشکیل دهد.

شهریور امسال شبکه فرشگرد در آستانه برگزاری مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به ۱۹۲ کشور عضو آن سازمان خواستار آن شده است که «از حضور ابراهیم رئیسی در نیویورک جلوگیری کنند» و «در صورت سخنرانی مجازی او یا نماینده‌اش، جلسه را به نشانه اعتراض ترک کنند.»

در شهریور ماه همچنین ۲۵ تن از برندگان جایزه نوبل در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت سی‌و‌سومین سالگرد اعدام‌های ۱۳۶۷ در ایران، بر ضرورت تشکیل یک کمیسیون بین‌المللی برای انجام تحقیقات در این رابطه تاکید کرده بودند.

اواسط آذر ماه امسال نیز بالغ بر ۱۰۰ تن از نمایندگان پارلمان اروپا، از جمله ۱۴ وزیر سابق – شامل وزیران خارجه – از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواستند ضمن اتخاذ سیاستی قاطع در مذاکرات هسته‌ای با حکومت جمهوری اسلامی، کشتار سال ۱۳۶۷ در ایران را رسما به عنوان «نسل‌کشی» و «جنایت علیه بشریت» شناسایی کنند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲