تحصن معلمان در دهها شهر ایران

معلمان شهرهای مختلف در اعتراض به عدم اجرای طرح‌های رتبه‌بندی و همسان‌سازی و همچنین با درخواست آزادی معلمان زندانی از صبح شنبه نهم بهمن دست به تحصن دو روزه سراسری زدند. معلمان گفته‌اند روز دوشنبه نیز تجمع سراسری برگزار خواهند کرد.

کانال تلگرام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نوشته این تحصن در بیش از ۲۰۰ شهر ایران انجام شده است. این پنجمین اعتراض سراسری معلمان در دو ماه اخیر است و روز دوشنبه نیز برگزار خواهد شد.

معلمان به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی و همسان سازی حقوق و اجرا نشدن اصل ۳۰ قانون اساسی معترض‌اند. این تحصن‌ها بنابر فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان انجام می‌شود.

در فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران آمده است که دولت به مفاد اصل ۳۰ قانون اساسی برای تضمین تحصیل رایگان بی‌توجه است و به همین دلیل آن‌ها از حق قانونی‌شان برای اعتراض و تحصن استفاده می کنند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نوشته است: «سالهاست فرهنگیان کشور در راستای دفاع از حق خود و شما دانش آموزان با روشهای مختلف سعی کرده‌اند مسئولین را متقاعد کنند که با اختصاص بودجه کافی به آموزش و پرورش شرایط تحصیل رایگان با کیفیت و ارتقای منزلت معلمان را فراهم کنند و تبعیض‌های ناروا را طبق بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی ، رفع نمایند اما متاسفانه مسئولان هنوز هیچ‌گونه اقدام موثری در این زمینه انجام نداده‌اند. به همین دلیل فرهنگیان مجبورند با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی که تشکیل تجمعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است ، از روش‌های تحصن و تجمع در روزهای شنبه و یکشنبه ۹ و ۱۰ و ۱۱ بهمن صدای اعتراضی خود را به گوش مسئولان برسانند.»

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۳۰ ژانویه ۲۰۲۲