واکنش‌ها به توییت رابرت مالی درباره حضور زنان ایرانی در ورزشگاه

صدها کاربر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به توییت رابرت مالی درباره اجازه حضور زنان در ورزشگاه آزادی اعتراض کردند. ایرانی‌ها به مالی یادآوری کردند ورود تماشاگران زن به ورزشگاه گزینشی بوده و خبرنگاران زن اجازه حضور نداشتند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران یک روز پس از برد تیم ملی فوتبال ایران در برابر عراق در توییتی راهیابی ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر را تبریک گفت اما او در ادامه توییت خود نوشت: «خوب است که شاهد اجازه یافتن زنان برای حضور در این مسابقه بودیم.»

توییت رابرت مالی موجی از اعتراض ایرانیان را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

یکی از نخستین‌ واکنش‌ها از طرف مهدی حاجتی، نماینده سابق شورای شهر شیراز بود.

حاجتی در واکنش به خوشحالی مالی از حضور زنان در ورزشگاه آزادی نوشت: «فقط یکی از این دو فرضیه درست است: شما یا برای فریب دنیا این را توییت کرده‌اید یا فریب خورده‌اید. ما به حمایت شما نیاز نداریم. اگر می‌خواهید ثابت کنید مردم ایران برای شما مهم هستند از جمهوری اسلامی حمایت نکنید.»

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و کنشگر نیز در واکنش به پیام مالی در توییتی خطاب به او نوشت: «لطفا تبلیغات جمهوری اسلامی را طوطی‌وار تکرار نکنید.»

خانم علی‌نژاد همچنین یادآور شده است مقامات جمهوری اسلامی برای فریب فیفا تنها به گروه کوچکی از زنان به صورت گزینشی و محدود اجازه دادند در ورزشگاه حضور یابند. مسیح علی‌نژاد از مالی خواسته است “آپارتاید جنسی” را تحسین نکند.

اما برخی از منتقدین، نظر آقای مالی را به این موضوع هم جلب کردند که حتی حضور گزینشی زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی ایران و عراق با اعتراض روحانیان (مجمع عمومی جامعه مدرسین) روبرو شده و مقامات ایرانی حتی مانع حضور عکاسان زن در ورزشگاه شدند.

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران به ممانعت از ورود عکاسان زن به ورزشگاه آزادی در جریان مسابقه ایران و عراق اعتراض کرده و این رفتار را “غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی” دانست.

این انجمن با انتشار تصاویر چهار خبرنگار زن نوشته است مرضیه سلیمانی (عکاس خبرگزاری ایرنا) مریم کامیاب (عکاس خبرگزاری مهر) سحر سیفی (عکاس خبرگزاری ایلنا ) و فاطمه بهرامی (عکاس خبرگزاری آناتولی) که به عنوان نماینده رسانه‌های خود قرار بود این مسابقه را پوشش دهند، با ممانعت ورود به ورزشگاه مواجه شدند.

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در ادامه توضیح داده است که مراحل ثبت نام ، تست کرونا و صدور کارت در روزهای گذشته انجام شده و ورود این عکاسان خبری به ورزشگاه قطعی بوده اما به دلایل نامعلوم “آی‌دی” ورود علیرغم صدور به آنان تحویل داده نشد.

این انجمن “از ثبت نشدن لحظات شادی تیم ملی فوتبال توسط عکاسان خبری زن” ابراز تاسف کرده و از فدراسیون فوتبال ایران خواسته است که آن را پیگیری کند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۳۰ ژانویه ۲۰۲۲