دومین روز اعتصاب معلمان در شهرهای مختلف همزمان با برگزاری دستکم ۱۴ تجمع اعتراضی و اعتصاب دیگر

یکشنبه ۱۰ بهمن‌ماه، شماری از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در شهرهای قزوین، کرمانشاه، مشهد، خرم‌آباد، اهواز، رشت و تبریز در مقابل اداره کل تأمین اجتماعی شهر خود، گروهی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان مقابل ساختمان این صندوق در اصفهان، تعدادی از پیش خریدکنندگان خودرو از شرکت شهرخودرو به نمایندگی از شرکت ریگان خودرو در مقابل وزارت صمت و جمعی از شهروندان جویای کار در خرمشهر مقابل مسجد جامع این شهر در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همزمان شماری از معلمان و فرهنگیان شاغل در مدارس بسیاری از شهرهای کشور، برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زده و از ادامه روند تدریس و حضور در کلاس اجتناب کردند. همچنین رانندگان اتوبوسرانی در ارومیه و کرمانشاه و کارگران شرکت تهران جنوب هلدینگ خلیج فارس در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، دست به اعتصاب زده و از ادامه فعالیت‌شان خودداری کردند.

معلمان در این اعتصابات با در دست داشتن پلاکاردهایی خواهان آزادی معلمان زندانی شدند.

در روزهای اخیر شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه ای از معلمان سراسر کشور خواست که مورخ ۹ و ۱۰ بهمن ماه، برای دادخواهی حقوق از دست رفته‌ خود دست به اعتصاب و تحصن بزنند. این شورا همچنین از معلمان سراسر کشور خواسته که در تاریخ ۱۱ بهمن‌ماه، دست به تجمع بزنند.

اعتصاب این معلمان در اعتراض به تصویب ناقص لایحه رتبه‌بندی معلمان و عدم اجرای آن توسط دولت، بی توجهی به لایحه همسان‌سازی بازنشستگان، عدم اجرای ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، فقدان آموزش رایگان و بی‌توجهی به اصل ۳۰ قانون اساسی، عدم پرداخت پاداش پایان خدمت سال ۱۴۰۰، ممانعت از استخدام معلمان خرید خدمات آموزشی و همچنین با درخواست آزادی معلمان در بند صورت گرفته است‌.

روز گذشته هرانا طی گزارشی، به جزئیات نخستین روز اعتصاب سراسری معلمان و نشر تصاویر آن پرداخته بود.

تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای مختلف
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۱۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در شهرهای قزوین، کرمانشاه، مشهد، خرم‌آباد، اهواز، رشت و تبریز در مقابل اداره کل تأمین اجتماعی استان‌های خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

بازنشستگان معترض برخی از مطالبات خود را افزایش مستمری های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان سازی حقوق، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال و همچنین محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان آور در محاسبات متناسب سازی، عنوان کردند.

تجمع بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰، گروهی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان مقابل ساختمان این صندوق در اصفهان تجمع کردند.

بازنشستگان صندوق فولاد، یکشنبه هر هفته در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در شهرهای مختلف کشور دست به تجمع می‌زنند.

تجمع پیش خریدکنندگان شهرخودرو
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امروز یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰، حدود ۵۰ نفر از پیش خریدکنندگان خودرو از شرکت شهرخودرو به نمایندگی از شرکت ریگان خودرو که ۳ سال است بخشی از مبلغ خودرو را واریز کرده اند، اما هنوز نتوانسته اند خودروی خود را دریافت کنند، در مقابل وزارت صمت تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، پیش خرید کنندگان خودرو از این شرکت بیش از ۲ هزار نفر هستند که هر کدام حدود ۱۷۵ میلیون تومان و برخی بیشتر، بابت خرید خودروی کوپا پرداخت کرده اند، اما تا امروز خودرو دریافت نکرده اند.

در این بین شرکت به برخی از پیش خریدکنندگان، وعده تحویل کوتاه مدت خودرو را داد و از این طریق حدود ۴۰۰ میلیون تومان از مشتریان اخذ کرد، اما همچنان خودرو به متقاضیان تحویل نشده است.

به گفته برخی تجمع کنندگان؛ روز گذشته حدود ۴ نفر از نمایندگان مال باخته‌ها برای پیگیری به دفتر شرکت مراجعه کردند که با برخورد فیزیکی مواجه شدند و یکی از آن‌ها از ناحیه صورت و بینی دچار مصدومیت شد.

تجمع شهروندان جویای کار در خرمشهر
به گزارش ایلنا، در روزهای گذشته، جمعی از شهروندان جویای کار در خرمشهر مقابل مسجد جامع این شهر تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، حاضران در تجمع، خواستار اشتغال بومی‌ها در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمیِ اروندان هستند.

یکی از این جوانان جویای کار می‌گوید: بارها به ما وعده دادند ولی متاسفانه اوضاع هیچ تغییری نکرده و بیکاری بومی‌ها همچنان ادامه دارد.

به گفته‌ی او، خرمشهر علارغم داشتن بزرگترین منابع نفتی، بندرخاور میانه و مرز بین‌المللی اما ۷۰درصد جوانان آن بیکار هستند.

بومی‌های بیکار خرمشهر می‌گویند: این عادلانه نیست که از شهرهای دیگر برای کار به مناطق نفتی بیایند ولی جوانان ماهر و تحصیل‌کرده‌ی این شهر، بیکار باشند. فقط در صورتی می‌توانیم شغل داشته باشیم که به استانها و شهرستانهای دیگر مهاجرت اجباری کنیم.

اعتصاب رانندگان اتوبوس‌ در کرمانشاه و ارومیه
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، رانندگان اتوبوسرانی در ارومیه و کرمانشاه همچنان در اعتصاب به سر میبرند.

بر اسا این گزارش، ۳۰۰ تن از رانندگان اتوبوسرانی بخش خصوصی ارومیه بیش از ۲۰ روز است که بدلیل عدم تمدید قرارداد از سوی شهرداری کلانشهر ارومیه در اعتصاب بسر می‌برند.

اعتصاب کارگران شرکت تهران جنوب
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، کارگران شرکت تهران جنوب هلدینگ خلیج فارس برای چهارمین روز به اعتصاب خود ادامه دادند.

بر اساس این گزارش، اعتصاب این کارگران در اعتراض به معوقات مزدی ۴ ماه خود صورت گرفته است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۲۰ ژانویه ۲۰۲۲