رابرت مالی: به وین بازمی‌گردیم

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران روز یکشنبه گفت: «به‌زودی به وین بازمی‌گردیم تا دور بعدی مذاکرات احیای برجام را دنبال کنیم.» او تاکید کرد که همچنان امکان احیای توافق هسته‌ای وجود دارد.

مالی به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «بایدن همچنان از ما می‌خواهد در وین مذاکره کنیم. ما هفته آینده بازمی‌گردیم. این سمبل یا نشانه‌ای از باور ما است که توافق هسته‌ای یک جسد نیست و باید حیات را به آن بازگردانیم چون به نفع ما است.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به تاریخ دقیق ازسرگیری مذاکرات احیای برجام اشاره نکرد اما به نظر می‌رسد منظور او اوایل هفته آینده باشد. مقامات وزارت امور خارجه آمریکا یا جمهوری اسلامی ایران هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.

در همین حال یک مقام اروپایی به شرط فاش نشدن نامش به رویترز گفت که نمایندگان اصلی طرف‌های مذاکره برای احیای برجام احتمالا سه‌شنبه در پایتخت اتریش ملاقات می‌کنند.

رابرت مالی در حالی از بازگشت به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین سخن می‌گوید که دولت بایدن اخیرا معافیت از برخی تحریم‌ها علیه ایران را تمدید کرده است.

مالی که اخیرا برای ارایه توضیح درمورد مذاکرات وین به سنای آمریکا فراخوانده شد، با برخی چهره‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تحت مدیریت خود نیز دچار مشکل شده است.

منتقدان بر این باورند که رابرت مالی و به طور کلی دولت جو بایدن در مقابل جمهوری اسلامی ایران ضعف نشان می‌دهد و نتیجه آن گام‌های بلند‌تر تهران در عبور از تعهدات هسته‌ای بوده است. آنها همچنین دولت بایدن را متهم می‌کنند که با دنبال کردن موضعی نرم در قبال تهران موجب افزایش تحرک‌های گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه شده است.

مذاکرات احیای برجام در وین حدود یک سال است که ادامه دارد و دور هشتم آن اخیرا با تاکید بر نیاز طرفین به تصمیم‌گیری سیاسی در پایتخت‌ها به پایان رسید. در دور قبلی مذاکرات مقامات تهران و واشینگتن از آمادگی برای مذاکره مستقیم سخن گفتند.

برخی ناظران بر این باورند که تمدید معافیت از تحریم‌ها از سوی دولت بایدن نشانه‌ای از نزدیک شدن تهران و واشینگتن‌ به توافق است.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند باتوجه به پیشرفت ایران در توسعه برنامه‌های هسته‌ای و غنی‌سازی، بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ عملا بی‌معنی شده است.

اما چهره‌هایی مانند رابرت مالی همچنان اصرار دارند که نخست باید برجام را احیا کرد و سپس روی موضوعات دیگر مذاکره و توافق کرد.

بحث برنامه‌های موشکی و تحرک‌های منطقه‌ای، دو موضوعی است که در مذاکرات هسته‌ای دولت باراک اوباما با تهران نیز مطرح شد، اما از آنجایی که اوباما بر توافق فوری اصرار داشت و تهران حاضر به کوتاه آمدن نبود، این دو موضوع از میز مذاکره کنار رفت.

در نهایت دو سال پس از اجرای برجام، نگرانی از توسعه موشکی و ماجراجویی و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی شکست برجام را به دنبال داشت.

اکنون رابرت مالی و همفکرانش همان الگو را دنبال می‌کنند. آنها امیدوارند ایران که یک بار نشان داد پس از لغو تحریم‌ها حاضر به مذاکره نیست، پس از احیای برجام و لغو دوباره تحریم‌ها برای رفع نگرانی‌های کشورهای منطقه پای میز مذاکره بازگردد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۷ فوریه ۲۰۲۲