بازداشت تیم ۱۷ نفره عملیات آدم‌ربایی جمهوری اسلامی در ترکیه

سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) و اداره اطلاعات شهر استانبول از بازداشت ۱۷ فرد مرتبط با اطلاعات جمهوری اسلامی ایران خبر داد که قصد ربودن یک مخالف حکومت جمهوری اسلامی را داشته‌اند.

رسانه‌های ترکیه روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه، ضمن اعلام این خبر، گزارش دادند که یک دادستان شاغل در دادگاه منطقه آناتولی و یک درجه‌دار بازنشسته ارتش در این اقدام به آدم‌ربایی دست داشته‌اند.

به گزارش یک شبکه تلویزیونی ترکیه، «شاه نم»، از مخالفان دولت ايران که سال‌ها در زونگولداغ تركيه، شهری در ساحل دریای سیاه، زندگی می‌کرد، برای مدتی طولانی هدف اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بوده است. مقامات تهران هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

براساس این گزارش، اطلاعات ایران فردی به‌نام علی قهرمان‌حاجی‌آباد را مامور طراحی این برنامه آدم‌ربایی کرده بود. او به ترکیه آمد، گروه عملیات را سازماندهی کرد و به ایران بازگشت.

یک ایرانی به‌نام مرتضی سلطان‌سنجلی در استانبول به‌عنوان یکی از مهم‌ترین افراد این عملیات معرفی شده است. مرتضی سلطان‌سنجلی در روز ۳۰ دی‌ماه راهی محل سکونت فرد هدف در زونگولداغ شد تا برنامه عملیات ربودن او را نهایی کند، اما از وزارت اطلاعات ایران به او اطلاع دادند که خود و تیمش تحت تعقیب قرار دارند و باید اجرای عملیات را لغو کند. این عضو تیم عملیات ربایش که تحت نظر نیروهای امنیتی ترکیه بود، هرچند بلافاصله قصد بازگشت به استانبول را داشت، دستگیر شد و در شعبه ضد ترور استانبول مورد بازجویی قرار گرفت. سازمان اطلاعات ترکیه در عملیاتی هم‌زمان، دیگر اعضای این شبکه را نیز بازداشت کرد.

این در حالی است که علی خامنه رهبر رژیم اسلامی در سخنرانی خود خواستار برخورد با رسانه ها و مخالفین در خارج از کشور شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۰ فوریه ۲۰۲۲