رئیس فدراسیون فوتبال ایران «به طور موقت» از مقام خود عزل شد

بر اساس اعلام فدراسیون فوتبال ایران، شهاب‌الدین عزیزی‌ خادم، رئیس این فدراسیون، به صورت «موقت» از مقام خود عزل شده است.

در پی اعلام خبر عزل رئیس فدارسیون فوتبال ایران در روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن، احسان اصولی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبر ایران از تشکیل «جلسه فوق‌العاده» هیئت رئیسه خبر داد و گفت: «طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال، بحث عزل موقت یکی از اختیارات هیئت رئیسه است، اما تصمیم‌گیرنده نهایی در این باره مجمع عمومی فدراسیون است و اگر مجمع رأی موافق بدهد، ایشان عزل خواهد شد.»

به گفته آقای اصولی، در صورت درخواست حداقل یک سوم از اعضای هیئت رئیسه برای تشکیل جلسه، رئیس فدراسیون موظف است که ظرف مدت حداکثر ۱۴ روز این جلسه را تشکیل دهد، در غیر این صورت هیئت رئیسه خود به تشکیل این جلسه اقدام می‌کند.

آقای اصولی در ادامه اقدام اخیر هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال را «کاملا قانونی و بر اساس اساسنامه مصوب» خواند و از جمله دلایل تصمیم هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص عزل عزیزی خادم را «اتفاقات ناگوار» در حوزه فوتبال کشور در یک سال گذشته عنوان کرد.

در یک سال گذشته انتقادهای گسترده‌ای از اشتباه‌های مدیریتی و ابهام‌های مالی و اقتصادی رئیس فدراسیون فوتبال ایران در رسانه‌های داخلی ایران مطرح شده تا جایی که بسیاری از کارشناسان، بازیکنان و فعالان حوزه فوتبال از شهاب‌الدین عزیزی‌ خادم به عنوان کسی نام برده‌اند که فوتبال کشور را در بن‌بست قرار داده است.

در میانه این انتقادها حذف پرسپولیس و استقلال تهران از لیگ قهرمانان آسیا و نخستین سقوط دهه‌ای قابل توجه پرسپولیس در رنکینگ جهانی، همچنین پخش یک فایل صوتی از نقض قانون در کمیته انضباطی در مورد رای پرونده گل‌گهر به دامنه این انتقادها در ماه‌های گذشته افزود.

آقای عزیزی خادم، متولد ۱۳۵۶، شانزدهمین رئیس فدراسیون فوتبال ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ است که در اسفند ۱۳۹۹ به این مقام رسید. او از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بود و در مقطعی مدیریت در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه و معاونت پارلمانی و حقوقی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی را نیز برعهده داشت.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۱ فوریه ۲۰۲۲