شکیلا منفرد در زندان قرچک: امنیت جانی ندارم

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک می‌گوید که از سوی چند زندانیِ «خطرناک» که از سوی مسئولان این زندان «اجیر» شده‌اند، بارها آسیب دیده و تهدید به قتل شده و امنیت جانی ندارد.

خانم منفرد روز شنبه، ۲۳ بهمن در تماس تلفنی از زندان گفته است که مسئولان زندان قرچک به «دلایل نامعلوم به برخی زندانیان خطرناک باج می‌دهند» و با «همدستی» با آن‌ها برای او و سایر زندانیان عادی مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

خانم منفرد در یک فایل صوتی به رادیو فردا رسیده، هم‌چنین گفته است که با وجود همه اعتراض‌ها تاکنون این زندانیان خطرناک تنبیه نشده‌اند.

او مسئولیت بروز هر اتفاقی برای خود را ریاست زندان، دادستان تهران و مدیر کل زندان‌های استان تهران دانسته است.

خانم منفرد پیشتر نیز از سوی زندانیان جرایم عمومی در زندان قرچک مورد حمله قرار گرفته و حتی مجروح شده بود. از جمله اواسط خرداد در پی تحریک یکی از کارمندان زندان تعدادی از زندانیان ضمن فحاشی او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و با درِ قوطیِ تن ماهی مجروح کرده‌ بودند.

خانم منفرد شهریور ۱۳۹۹، هنگام خروج از خانه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های سازمان اطلاعات سپاه در تهران منتقل شد.

او ابتدا از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات اسلام» به ۶ سال زندان و ۴ ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم شد، اما این حکم از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران به ۴ سال و ۲ ماه زندان تبدیل شد.

خانم منفرد روز ۱۲ اردیبهشت‌ امسال به زندان قرچک ورامین تبعید شد.

در سال‌های گذشته بسیاری از زندانیان سیاسی و مدنی به وضعیت خود در زندان‌ها و بی‌توجهی مسئولان به مطالبات آن‌ها ازجمله اصل «تفکیک زندانیان» اعتراض کرده‌اند.

انتقال زندانیان سیاسی و مدنی به بخش زندانیان خطرناک یا بند جرائم عمومی با هدف تنبیه و افزایش فشار بر این افراد صورت می‌گیرد.

پیشتر برخی زندانیان سیاسی و مدنی از جمله حسین هاشمی و آرش صادقی در نامه‌هایی از عدم رعایت طرح طبقه‌بندی زندانیان انتقاد کرده‌ بودند.

قتل، شکنجه و ضرب‌وشتم زندانیان سیاسی، پرونده‌سازی علیه آن‌ها، عدم رسیدگی پزشکی، تبعید به زندان شهری جز محل زندگی، و آزار خانواده‌ها از دیگر مواردی است که با هدف افزایش فشار بیشتر بر روی زندانیان سیاسی صورت می‌گیرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۳ فوریه ۲۰۲۲