روسیه و امریکا دست اسرائیل را برای دفاع از خود علیه هرگونه تهدیدات جمهوری اسلامی باز گذاشته‌اند

محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در سالگرد انقلاب اسلامی در ایران گفت «اگر تحریم‌ها برداشته شود یکی از بزرگترین صادرکنندگان سلاح خواهیم بود.» جمهوری اسلامی با وجود تحریم‌های بین‌المللی مخفیانه اقدام به ارسال تسلیحات نظامی به عراق، سوریه، لبنان، یمن و برخی کشورهای آفریقایی می‌کند.

پرتاب موشک بالستیک در کویر مرکزی ایران؛ دی‌ماه ۱۴۰۰
علی آقازاده دافساری نماینده مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون «امنیت ملی» در مجلس شورای ملی نیز می‌گوید «جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بخش زیادی از نیاز‌های نظامی کشور‌های منطقه و حتی جهان را تامین کند.»

از سوی دیگر، فالح فیاض رئیس شبه‌نظامیان حشدالشعبی از عقد قرارداد خرید تسلیحات مدرن به بهانه مبارزه با تروریسم خبر داده است. برخی منابع می‌گویند کلاهک‌های موشکی ساخت ایران در اختیار حزب‌الله قرار گرفته است.

بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری، ارسال تسلیحات و مهمات به گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیان در سراسر عراق به ویژه برای حشدالشعبی تأثیرات تخریبی بر زندگی غیرنظامیان و مردم عادی داشته است.

رژیم ایران پیدا و پنهان اقدام به تأمین تسلیحاتی شبه‌نظامیان منطقه از جمله حزب‌الله، حوثی‌ها و حشدالشعبی می‌کند. برای مقامات نظام گاهی تأمین تسلیحات «جریان مقاومت» به عنوان ابزار تبلیغاتی جهت نمایش اقتدار در مقابل دشمنان به کار گرفته می‌شود با اینهمه اگر نیازشان به پنهانکاری باشد آن را تکذیب و یا کتمان می‌کنند.

اواخر آذرماه ۱۴۰۰ روزنامه «رأی الیوم» در گزارشی نوشت که «خلع سلاح آنچه به جبهه مقاومت مشهور شده» توسط جمهوری اسلامی، خواست قدرت‌های غربی در عوض «احیای برجام» است.

مقامات جمهوری اسلامی اما فقط برای رسیدن به پول و منابع مالی به دنبال آن هستند که در وین تحریم‌ها لغو شود و با وجود اینکه طرفین تمایل زیادی به «توافق» دارند اما موانع جدی برای معامله وجود دارد و شانس برای «احیای برجام» کم به نظر می‌رسد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند در صورت احیای برجام که هفت سال از آن گذشته و رژیم ایران بطور فاحش مفاد آن را زیر پا گذاشته، این توافق بی‌تردید ناپایدار و شکننده خواهد بود. از این رو احتمال وقوع یک درگیری در منطقه که یک علت آن رژیم ایران است محتمل خواهد بود. زیرا حتا در صورت یک توافق احتمالی در مذاکرات وین، علت اصلی و معلول‌های ناشی از آن که به بحران در منطقه دامن می‌زند، همچنان پابرجا خواهد بود.

شیشه یک اتومبیل‌ کاروان‌های حامی جمهوری اسلامی در راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
مسئله اما فقط بُرد موشک‌های جمهوری اسلامی و تأمین مالی و تسلیحاتی شبه‌نظامیان نیست. ابراهیم رئیسی معروف به «قاضی مرگ» در سخنرانی خود به مناسبت چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی گفت «ارزش‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران ثابت است و تغییر نمی‌کند!» وی افزود که پیام انقلاب نباید درون مرزها محصور بماند!

بابی گُش تحلیلگر مسائل سیاسی در دی‌ماه ۱۳۹۹ در مقاله‌ای در مورد تهدیدات فزاینده جمهوری اسلامی به یک ضرب‌المثل قدیمی اشاره کرد و نوشت که «نیش عقرب نه از سر کین است، اقتضای طبیعت‌اش اینست.»

امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بطور علنی تهدید می‌کند که «هرچه از قدرت موشکی در غزه و لبنان می‌بینید با حمایت ایران است!»

در منطقه «کمربند نظامی» علیه جمهوری اسلامی و بازوهای آن تقویت می‌شود. هرچند مقامات دولت بایدن و اسرائیلی‌ها بر سر «معامله با جمهوری اسلامی» و «احیای برجام» اختلاف دارند اما همزمان با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اتمی تا کنون، همکاری‌های نظامی آنها در منطقه افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است. اسرائیل در حال تقویت نظامی کشورهای عربی منطقه نیز هست و آمریکا و حتا اروپایی‌ها فروش سلاح به عربستان و امارات را افزایش داده‌اند.

در واکنش به حملات موشکی و پهپادی شبه‌نظامیان حوثی به ابوظبی و دوبی، آمریکا شنبه ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) تعدادی از هواپیماهای جنگنده‌ها «F-22» خود را به امارات منتقل کرده است.

جنگنده‌های F-22 آمریکا در پایگاه الظفره ابوظبی
آسوشیتدپرس می‌نویسد این هواپیماها در پایگاه هوایی «الظفره» در ابوظبی که میزبان حدود دو هزار نیروی آمریکایی است فرود آمدند. گزارش‌ها حاکیست نیروهای آمریکایی در واکنش به حملات حوثی‌ها به امارات از پایگاه الظفره موشک‌های رهگیر پاتریوت به یمن پرتاب کردند. این اولین‌ بار است که نیروهای آمریکایی پس از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ در منطقه از این سیستم موشکی استفاده می‌کنند.

مقامات آمریکایی با توجه به مسائل امنیتی از بیان تعداد جنگنده‌ها و هواپیماها و هواپیماهای پشتیبانی که به امارات اعزام کرده‌اند خودداری می‌کنند اما برخی منابع می‌گویند تعداد این هواپیماها شش فروند است.

گرگوری گیوت فرمانده ارشد نیروی هوایی ایالات متحده می‌گوید این اقدام بخشی از حمایت‌های ایالات متحده از شرکای خود در مقابل شبه‌نظامیانی است که منطقه را بی‌ثبات کرده‌اند.

در یک ماه گذشته شبه‌نظامیان حوثی که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند دست‌کم سه بار به ابوظبی و دوبی موشک و پهپادهای انتحاری پرتاب کرده‌اند. این حملات همزمان با سفر رؤسای جمهوری کره جنوبی و اسرائیل انجام شد.

اگرچه شلیک موشک به امارات در سایه‌ی بحران اوکراین قرار گرفته اما آمریکا به آن واکنش نشان داده و ناو «یواس‌اس کول» را به ابوظبی اعزام کرده است.

هرچند اعزام این ناو پیام حمایت از متحدان منطقه‌ای آمریکا به شمار می‌رود اما خود این ناو از نظر تاکتیکی در رده‌ی ناوهای غول‌پیکر هواپیمابر قرار نمی‌گیرد. در سال ۲۰۰۰ یک قایق انتحاری در بندر عدن یمن به بدنه یواس‌اس کول برخورد کرد و در این حمله که القاعده مسئولیت آن را به عهده گرفت ۱۷ ملوان آمریکایی کشته و ۳۹ نفر زخمی شدند.

جمهوری اسلامی ایران به حمایت تسلیحاتی از حوثی‌ها ادامه می‌دهد. پیش از تشدید حملات موشکی به امارات دست‌کم دو محموله سنگین اسلحه و ۴۰ تُن نیترات آمونیاک (کود شیمیایی) که برای ساخت مواد انفجاری استفاده می‌شود توسط نیروهای ائتلاف در دریای عمان و دریای عرب شناسایی و توقیف شد. این کشتی‌های از بنادری در ایران از جمله بندر جاسک راهی عمان شده بودند.

چراغ سبز آمریکا و روسیه به اسرائیل برای «دفاع مشروع»

در چنین شرایطی، این احتمال وجود دارد که در صورت باز هم طولانی‌تر شدن مذاکرات اتمی و عدم احیای برجام و تداوم تحریم‌ها، جمهوری اسلامی از طریق گروه‌های نیابتی اقدام به تشدید درگیری‌ها در منطقه کند. مقامات دولت جو بایدن مدعی هستند اگر رژیم ایران حاضر به توافق نشود «گزینه‌های دیگر» را بررسی خواهند کرد. آمریکایی‌ها تمایل ندارند مستقیم به «اقدام نظامی» اشاره کنند اما مقامات اسرائیل به صراحت اعلام کرده‌اند اگر تهدیدات جمهوری اسلامی با توافق یا بدون توافق علیه اسرائیل بیشتر شود دست به اقدام نظامی خواهند زد و آمریکا آن را دفاع مشروع آن کشور می‌داند. درواقع واشنگتن دست اسرائیل را برای اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی بازگذاشته است و یا به بیان دیگر نمی‌تواند مانع آن شود.

در مورد موضع روسیه نیز در ایران تحلیلگران حامی حکومت می‌گویند روسیه به خاطر اسرائیل به جمهوری اسلامی سلاح نمی‌فروشد. پدافند روسی در سوریه وقتی اسرائیل به پایگاه‌های «سپاه قدس» و شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی حمله می‌کند خاموش می‌شود و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این حملات ضربات سنگینی خورده بدون آنکه بتواند تلافی کند.

اخیراً نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل گفت آمریکا «آزادی عمل» اسرائیل برای مقابله با تهدیدهای رژیم ایران را به رسمیت می‌شناسد. در همین ارتباط چند مانور تمرینی مشترک میان اسرائیل و آمریکا با حضور کشورهای منطقه انجام شده است. حتا عمان که دوست نزدیک جمهوری اسلامی به شمار می‌رود در این رزمایش‌ها شرکت کرده است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۳ فوریه ۲۰۲۲