فساد سرداران: «قالیباف را محاکمه کنید»

در سکوت سپاه پاسداران و رسانه‌های همسو با آن، برخی «فعالان رسانه‌ای عدالت‌خواه» می‌گویند فایل صوتی جعفری و ذوالقدرنیا دو سال پیش، در بهمن ۹۸ به امید اثرگذاری بر شورای نگهبان در احراز صلاحیت قالیباف منتشر شده بود اما نتیجه‌ نداشت.

میلاد گودرزی، خبرنگار حوزه «مفاسد اقتصادی» که پیش از این به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، از جمله «فعالان رسانه‌ای» وابسته به جریان موسوم به «عدالتخواه» بود که نام رئیس مجلس را به میان کشید و نوشت: «این فایل صوتی اولین بار در بهمن ۹۸ و احتمالاً با هدف اثرگذاری بر شورای نگهبان در احراز صلاحیت قالیباف برای انتخابات مجلس منتشر شد اما نتیجه؟ هیچ!».

او سال قبل گفته بود که به ۹۰ درصد پرونده هلدینگ یأس رسیدگی نشده است.

وحید اشتری، دیگر «فعال رسانه‌ای عدالتخواه» نیز در واکنشی مشابه نوشت: «این صوت داخلی فرماندهان سپاه در مورد فساد آقای قالیباف را اول از همه باید منبری‌ها مداحان و سخنرانانی گوش دهند. همان‌ها که باعث سرکار آمدن ایشان در راس مجلس قانونگذاری شدند و چند وقت یک‌بار هشتگ شفافیت ترند می‌کنند و از آقای قالیباف مطالبه ایجاد ساز و کار برای مبارزه با فساد دارند.

قالیباف در دوره‌ای که فساد بزرگ در هلدینگ یأس رخ داده، شهردار تهران و رئیس هیئت امناء بوده است. نام او در گفت و گو ذوالقدرنیا و جعفری چند بار تکرار می‌شود. نزدیکان به او اما ادعا می‌کنند که اتهام های مطرح شده علیه قالیباف در دادگاه «بررسی و دروغ بودن آن ثابت شد».

حامد عاقل، از نزدیکان به قالیباف، شنبه ۲۳ بهمن محمدعلی جعفری و سخنگوی سپاه پاسداران مسئول «ارائه توضیحات کافی» در باره فایل صوتی منتشر شده دانست و مدعی شد: «ادعا‌های ذوالقدرنیا توسط فرمانده سپاه وقت، آقای جعفری ‏بررسی شد و دروغ بودن تهمت‌های او علیه سپاه، حاج قاسم[قاسم سلیمانی] و قالیباف اثبات شد است».

محمدسعید احدیان، دستیار قالیباف هم ادعا کرد: «در پرونده ‎هلدینگ یاس با حکم صریح دادگاه روشن شد که تخلف‌ها هیچ ارتباطی با دکتر قالیباف و شهرداری ندارد».

نادیده گرفتن نقش شهردار سابق تهران و فرماندهان ارشد سپاه در پرونده هلدینگ یاس و غیرشفاف بودن آن از سوی اصلاح‌طلبان رانده شده از قدرت نیز برجسته شد.

جواد امام، از اعضای هیئت مدیره بنیاد باران در پیوند با این موضوع گفت: «دادستان کل کشور و همچنین مدعی‌العموم باید در خصوص این فایل صوتی و صحت و سقمش، ابعادش، متهمانش و صحبت‌های وارد شده ورود پیدا کنند و نگذارند این اتهام نسبت به افراد باقی بماند؛ چراکه اینجا موضوع، موضوع شخص نیست. قطعا حیثیت دستگاه‌های نظام اهمیت‌شان بالاتر از حیثیت اشخاص است و مدعی‌العموم باید به این قضیه وارد شود و برای این فایل صوتی پاسخ قانع‌کننده به افکار عمومی بدهد».

امام یادآوردی کرده که پرونده عیسی شریفی و قالیباف یک بار در شورای شهر تهران مطرح و گزارش تحقیق و تفحص آن هم خوانده شده اما دستگاه قضایی بی‌تفاوت از کنار موضوع گذشته است.

پرونده هلدینگ یأس و قراردادهای آن با شهرداری تهران در شورای شهر پنج مطرح شد. محمدجواد حق شناس، عضو پنجمین دوره شورای شهر تهران سود سپاه از قرارداد با شهرداری تهران را ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

چه کسی «مکالمه محرمانه» را درز داد؟

در پرونده هلدینگ یأس عیسی شریفی، مسعود مهردادی و محمود سیف محکوم و زندانی شدند. محمدعلی جعفری از فرماندهی سپاه کنار گذاشته شد. حسین طائب اما همچنان در سازمان اطلاعات سپاه مشغول به کار است و محمدباقر قالیباف نیز ارتقاء یافته و در راس قوه مقننه نشسته است.

نزدیکان به او ادعا کرده‌اند که فایل صوتی توسط ذوالقدرنیا «ضبط و به بیرون درز داده شده» است. معاون اقتصادی پیشین سپاه خود نیز در فایل منتشر شده می‌گوید که ضبط صوت به همراه دارد و مکالمه را ضبط می‌کند.

با این حال حامد عاقل ادعا کرده که او بعد از انتشار این فایل «از کار برکنار» و محاکمه شده و در باره تخلفات او «حرف های زیادی مطرح است».

برخی رسانه‌ها نیز انتشار فایل صوتی را به سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم و رئیس شورای عالی مناطق آزاد نسبت داده‌اند.

نام محمد پیش از این نیز به عنوان فردی که پرونده فساد در هلدینگ یأس را به خامنه ای انتقال داده، مطرح شده بود.

او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام نامزدی کرد اما نامزدی‌اش با استقبال سپاه روبرو نشد و حتی مدیرمسئول روزنامه جوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء را به «تخلف» متهم کرد.

برگرفته از سایت ایران امروز، ۱۵ فوریه ۲۰۲۲