آلمان با تحویل سلاح ضد تانک به اوکراین موافقت کرد

اشپیگل آنلاین روز شنبه (۲۶ فوریه) به نقل از سخنگوی دولت آلمان گزارش داد که هلند اجازه یافته ۴۰۰ قبضه بازوکا ساخت آلمان را به اوکراین تحویل دهد.

برلین تا کنون به دلیل شرایط بحرانی و جنگی از دادن تسلیحات به کی‌یف خودداری کرده است. اولاف شولتس صدراعظم آلمان تحویل سلاح به اوکراین را رد کرده بود. برای تحویل تسلیحات آلمانی به یک کشور ثالث نیز به مجوز دولت آلمان نیاز است.

رسانه‌های آلمانی از جمله اشپیگل آنلاین اکنون خبر می‌دهند که برلین برای ارسال تسلیحات آلمانی به اوکراین چراغ سبز نشان داده است. اوکراین پیش از حمله روسیه به این کشور فهرست اقلام تسلیحاتی مورد تقاضای خود را به وزارت دفاع و خارجه آلمان ارسال کرده بود. در این لیست، سامانه‌های موشکی ضد هوایی میان‌برد، موشک‌های ضدهوایی قابل حمل، تسلیحات ضد پهپادی، سامانه‌های موقعیت‌یابی الکترونیکی و همچنین مهمات درخواست شده بود.

دولت فدرال آلمان تاکنون تنها وعده پنج هزارکلاه ایمنی را داده بود که روز شنبه به نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده شد.

تحویل ۱۴ خودروی زرهی آلمان به اوکراین

وزارت اقتصاد آلمان صادرات ۱۴ خودروی زرهی به اوکراین را تائید کرده است. این خودروها برای حفاظت و تخلیه افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. آلمان همچنین اعلام کرد حدود ۱۰ هزار تن سوخت نیز از طریق لهستان به اوکراین تحویل می‌دهد.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه و روبرت هابک معاون صدراعظم آلمان گفته‌اند: «پس از حمله بی‌شرمانه روسیه، اوکراین حق دفاع از خود را دارد، بنابراین دولت آلمان در تامین نیازمندی‌های فوری به اوکراین کمک می‌کند.»

فشارهای بین‌المللی بر آلمان برای بازنگری در موضع خود در مورد تحویل تسلیحات به اوکراین اخیرا افزایش یافته بود. ماتیوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان رویکرد دولت آلمان در مناقشه اوکراین را “خودخواهانه” توصیف کرده و تحویل پنج هزار کلاه ارتشی برلین به اوکراین را “نوعی شوخی” دانسته بود. او گفته بود: «اوکراین به کمک واقعی یعنی سلاح نیاز دارد.»

کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین از طرف دیگر کشورهای اروپایی نیز ادامه دارد. لهستان ارسال مهمات از طریق زمینی را آغاز کرد. استونی و لتونی گفته‌اند تحویل سوخت، سلاح‌های ضد تانک و تجهیزات پزشکی به مرز اوکراین را آغاز خواهند کرد.

دولت های چک و اسلواکی نیز اعلام کردند سوخت و مهمات به اوکراین تحویل می‌دهند. آمریکا هم یک بسته کمک نظامی به اوکراین به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار برای مقابله با روسیه را تصویب کرده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۷ فوریه ۲۰۲۲