زلینسکی خطاب به بایدن: راه فرار نشان ندهید مهمات بفرستید!

در سومین روز پس از آغاز تجاوز روسیه به خاک اوکراین، ستون‌های مکانیزه و زرهی روس که از جبهه‌ی شمالی از طریق خاک بلاروس وارد اوکراین شدند به حومه کی‌یف رسیده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، با وجود مقاومت ارتش و یگان‌های مردمی، پایتخت اوکراین در آستانه سقوط قرار گرفته است.

هزاران نفر از شهروندان غیرنظامی کی‌یف را تخلیه کرده‌اند اما نظامیان اوکراین و شهروندان میهن‌دوست که داوطلب ایستادگی در برابر تهاجم روسیه شده‌اند تلاش می‌کنند تا در جنگی نابرابر پایتخت را حفظ کنند به این امید که شاید قبل از سقوط کی‌یف معجزه‌ای شود و معادلات از طریق فشارهای بین‌المللی تغییر کند، هرچند اغلب کارشناسان سقوط کی‌یف را محتمل می‌دانند.

جنگ شهری در بعضی مناطقِ کی‌یف بین نیروی‌های روس و نظامیان اوکراین و نیروهای مقاومت مردمی شدت گرفته است. در بسیاری از مناطق درگیر هنوز در ساختمان‌ها یا زیرزمین خانه‌ها شهروندانی هستند که ترجیح داده‌اند با تمام خطراتی که زندگی آنها را تهدید می‌کند در شهر بمانند.

در این میان تصاویری پخش شده که نشان می‌دهد بعضی تانک‌های روسی نه با پرچم روسیه بلکه با پرچم‌ سرخ داس و چکش‌ اتحاد شوروی سوسیالیستی که در اوایل دهه نود میلادی فرو پاشید، به شهرهای اوکراین وارد شده‌اند. البته جمهوری بلاروس در شمال اوکراین که خاک خود را در اختیار پوتین گذاشته و در این حمله نظامی به از سوی سیاستمداران و خبرگزاری‌های جهان به عنوان شریک این جنگ معرفی می‌شود، همچنان دارای حکومت کمونیستی و بازمانده از شوروی سابق است.

به گزارش «تایم» مقامات اوکراینی از موفقیت‌هایی در دفع حملات خبر داده‌اند، اما درگیری‌ها در نزدیکی پایتخت ادامه دارد. مقابله نظامی در حاشیه شهر نشان می‌دهد که واحدهای کوچک روسی در حال بررسی پدافند دفاعی اوکراین هستند تا مسیری را برای ورود نیروهای اصلی به سوی پایتخت باز کنند.

ایالات متحده به ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهوری اوکراین پیشنهاد کمک برای خروج از کی‌یف را داده اما او در واکنش به این پیشنهاد گفته «جنگ اینجاست؛ من مهمات می‌خواهم نه وسیله برای خروج.»

او همچنین گفت: «ما قرار نیست اسلحه را زمین بگذاریم. ما از کشور محافظت خواهیم کرد… سلاح ما حقیقت ماست و حقیقت ما دفاع از سرزمین، کشور و فرزندان‌ ماست. ما از همه اینها دفاع خواهیم کرد.»

شاید دیگر حتا بحث نجات پایتخت از سقوط هم برای نظامیان و نیروهای مقاومت مردمی مطرح نیست. آنها خیابان به خیابان برای کشور خود می‌جنگند تا به نسل‌های آینده بگویند اگر در مقابل تجاوز نظامی روسیه دولت‌های به ظاهر متحد غربی پشت اوکراین را خالی کردند اما دولت و نظامی‌های این کشور در کنار مردم تا پای جان جنگیدند.

به گزارش سی‌ان‌ان جو بایدن به وزارت امور خارجه آمریکا مجوز داده تا ۳۵۰ میلیون دلار کمک امنیتی برای حمایت فوری از اوکراین اختصاص یابد.

بعضی کشورهای اروپایی نیز تصمیم گرفتند کمک‌های تسلیحاتی بیشتری به اوکراین ارسال کنند از جمله هلند که ۲۰۰ موشک ضدهوایی به اوکراین فرستاده است.

ارتش اوکراین گزارش داد که یک هواپیمای ترابری ایلوشین روسی حامل چتربازان را در نزدیکی واسیلکف شهری در ۴۰ کیلومتری جنوب کی‌یف ساقط کرده است، گزارشی که توسط یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا تأیید شده است. مشخص نیست چند نفر در این هواپیما بودند. هواپیماهای ترابری می‌توانند تا ۱۲۵ چترباز را حمل کنند.

در این میان شورای امنیت سازمان ملل که در آن روسیه حق وتو دارد تشکیل جلسه داد تا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در محکومیت تجاوز این کشور به اوکراین تصویب کند! روشن است که روسیه آن را وتو کرد! پیش‌نویس قطعنامه خواستار توقف فوری استفاده روسیه از زور علیه اوکراین و پرهیز از هرگونه تهدید غیرقانونی یا استفاده از زور علیه هر کشور عضو سازمان ملل شده بود. پیشتر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با التماس از روسیه خواسته بود تا به این جنگ که بطور هدفمند آغاز شده، پایان دهد!

از سوی دیگر، پس از مطرح شدن موضوع پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو وزارت خارجه روسیه تهدید کرد اگر این دو کشور به ناتو بپیوندند واکنش نشان خواهد داد. همچنین گزارش شده است که روسیه موشک‌های قاره‌پیمای خود را به مناطق غربی کشور منتقل کرده است. اکنون بحث بر سر آن است که پوتین فقط به اشغال دونباس یا کی‌یف ضایت خواهد داد یا سلطه‌طلبی‌ وی به اروپای مرکزی نیز کشیده خواهد شد. وی روز گذشته در سخنانی تلویحی غرب را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرده بود.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۷ فوریه ۲۰۲۲