اخبار تجاوز روسیه به اوکراین؛ پوتین نیروهای بازدارنده هسته‌ای را به حالت آماده‌باش در آورد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در واکنش به دستور ولادیمیر پوتین برای آماده‌باش تسلیحات بازدارنده این کشور ابراز نگرانی کرد.

دبیرکل ناتو روز یک‌شنبه در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت این تصمیم رئیس جمهوری روسیه نشان می‌دهد که بن‌بست در مورد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تا چه اندازه «جدی» است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از بلندپایه‌ترین مقام ناتو گزارش داد که این سازمان کمک نظامی خود به اوکراین در زمینه دفاع هوایی و زمینی را افزایش می‌دهد.

نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد کشورش تصمیم گرفته است تا به ایالات متحده و کشورهای اروپایی در زمینه قطع دسترسی روسیه به سوئیفت بپیوندد. این کشورها در پی حمله روسیه به اوکراین تصمیم گرفتند تا مسکو را از دسترسی به سیستم بین‌المللی تبادل مالی محروم کنند.

فومیو کیشیدا به خبرنگاران گفت که ژاپن همچنین دارایی‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری، و سایر مقامات روس را مسدود خواهد کرد و ۱۰۰ میلیون دلار کمک انسان‌دوستانه به اوکراین می‌فرستد.

او اظهار داشت: «تجاوز روسیه تلاشی یک‌جانبه برای تغییر وضعیت و اقدامی است که بنیان نظم جهانی را به لرزه در می‌آورد. این نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و به شدت آن را محکوم می‌کنیم».

آقای کیشیدا تصریح کرد: «ژاپن در کنار مردم اوکراین می‌ایستد که سرسختانه در حال دفاع از حاکمیت و سرزمین خود، کشورشان و خانواده‌شان هستند».

دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین ظهر یک‌شنبه ملاقات دیپلمات‌های اوکراین و روسیه در مرز بلاروس را تایید کرد.

دفتر ولودیمیر زلنسکی در «تلگرام» اعلام کرد که دو طرف در «مکانی نامشخص» در مرز بلاروس با یکدیگر دیدار خواهند کرد. به زمان دقیق این ملاقات نیز اشاره نشده است.

این اعلامیه روز یک‌شنبه ساعاتی پس از آن منتشر شد که روسیه اعلام کرد هیات نمایندگان این کشور برای مذاکره با مقامات اوکراینی به بلاروس پرواز کرده است.

مقامات اوکراینی ابتدا با رد این اقدام مسکو تاکید کردند که هر گونه مذاکره‌ای باید در جایی غیر از بلاروس انجام شود، جایی‌که روسیه شمار قابل توجهی از نیروهای خود را پیش از حمله به اوکراین در آن‌جا مستقر کرده و با این کشور همسایه مانور مشترک نظامی برگزار کرده بود.

دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین اعلام کرد که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس و از متحدان ولادیمیر پوتین، تضمین کرده است که «تمام هواپیماها، بالگردها و موشک‌های مستقر در قلمرو بلاروس در طول سفر، مذاکرات و بازگشت هیات اوکراینی روی زمین باقی می‌مانند» و هیچ‌گونه اقدام نظامی علیه اوکراین انجام نمی‌دهند.

۱۷:۴۲

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز یکشنبه در یک سخنرانی با استناد به «بیانیه‌های تهاجمی» رهبران ناتو و در واکنش به اعمال تحریم‌های سنگین غرب علیه مسکو، به نیروهای بازدارنده هسته‌ای خود دستور داد تا در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

در پی این اظهارات، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت که دستور ولادیمیر پوتین مبنی‌بر آماده‌باش نیروهای هسته‌ای روسیه، به این معناست که «او به تشدید این جنگ به شیوه‌ای که مطلقا غیرقابل قبول است، ادامه می‌دهد».

سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد که آمریکا و متحدانش باید به قاطع‌ترین شیوه ممکن، اقدامات رئیس‌جمهوری روسیه را مهار کنند.

کاخ سفید نیز در واکنش به سخنان اخیر رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد دستور آماده‌باش پوتین به نیروهای هسته‌ای بخشی از «الگوی مسکو برای ایجاد تهدید و با هدف توجیه تجاوز است» و این در حالی است که «روسیه در هیچ مقطعی از سوی ناتو تهدید نشده است».

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» تصریح کرد: «روسیه از سوی اوکراین نیز در معرض تهدید قرار نگرفته است. این‌ها همه انگاره‌های رئیس‌جمهور پوتین است و ما در مقابل آن ایستادگی خواهیم کرد».

اوکراین برای داوطلبان دیگر کشورها لژیون خارجی ایجاد می‌کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز یکشنبه گفت که اوکراین در حال ایجاد یک لژیون «بین‌المللی» خارجی برای داوطلبان دیگر کشورها است که می‌خواهند برای دفاع از اوکراین بجنگند.

زلنسکی در بیانیه‌ای خطاب به شهروندان دیگر کشورها گفت که پیوستن به این واحد نظامی «گواه اصلی حمایت شما از کشورمان خواهد بود.»

شهردار کی‌یف می‌گوید هیچ نیروی روسی وارد پایتخت اوکراین نشده است

شهردار کی‌یف می‌گوید هیچ نیروی نظامی روسی در پایتخت اوکراین حضور ندارد و وضعیت دفاعی شهر در برابر حملات نیروهای روس «مستحکم است.»

ویتالی کلیچکو در کانال پیام‌رسان تلگرام خود با ذکر این مطلب نوشت: «ارتش، نیروی انتظامی و نیروهای دفاعی ما به شناسایی و خنثی کردن خرابکاران ادامه می‌دهند.»

اوکراین انجام مذاکره در بلاروس را رد کرد؛ ثبت شکایت اوکراین در دیوان بین‌المللی دادگستری

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ضمن رد پیشنهاد انجام مذاکرات با روسیه در بلاروس گفت که او در کشوری که میزبان نیروهای مهاجم روسیه است، مذاکره نمی‌کند.

از یک ماه پیش، ارتشیان روسیه در بلاروس مستقر شدند و سپس از آنجا به سمت پایتخت اوکراین حمله کردند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز یک‌شنبه همچنین خبر داد که کشورش شکایتی را علیه روسیه نزد دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه ثبت کرده است.

او با اعلام این خبر در توییتر نوشت: «روسیه باید به دلیل دستکاری در مفهوم نسل‌کشی با هدف توجیه تجاوز پاسخگو باشد.»

سازمان ملل: بیش از ۳۶۰ هزار اوکراینی از کشور گریخته‌اند

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید دست‌کم ۳۶۸ هزار نفر در پی تهاجم روسیه، از اوکراین به لهستان و سایر کشورهای همسایه گریخته‌اند.

از زمانی که مسکو حمله خود را آغاز کرد، شمار آوارگان اوکراینی به سرعت افزایش یافته و انتظار می‌رود که این روند شتاب بگیرد.

اوکراین: کنترل کامل خارکیف در دست ما است

پس از این‌که روز یک‌شنبه خبرگزاری‌ها از ورود نیروهای روس به خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، خبر دادند، فرماندار خارکیف بعد از ظهر در پیامی در شبکه‌های اجتماعی نوشت که اوکراین کنترل کامل شهر خارکیف را در دست دارد.

اوله سینگوبوف در تلگرام نوشت: «کنترل خارکیف کاملاً در اختیار ماست! نیروهای مسلح، پلیس و نیروهای دفاعی در حال کار هستند و شهر به طور کامل از وجود دشمن پاکسازی می‌شود.»

تغییر لحن ترکیه در مورد حمله روسیه به اوکراین

خبرگزاری رویترز با اشاره به اینکه مقام‌های دولت ترکیه روز یک‌شنبه تغییر رویه داده و از کلمه «جنگ» برای توصیف ورود نظامیان روسیه به اوکراین استفاده کرده‌اند، نوشته است که با این اقدام احتمالاً راه برای محدود کردن عبور نیروی دریایی روسیه از تنگه بسفر هموار شود.

دولت ترکیه بر اساس کنوانسیون مونترو که سال ۱۹۳۶ امضا شده، کنترل تنگه‌های بسفر و داردانل بین دریای مدیترانه و سیاه را بر عهده دارد و می‌تواند در زمان جنگ یا تهدید، این مسیر را محدود کند.

روز جمعه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، درخواست منع عبور کشتی‌های روسیه از این تنگه را مطرح کرد و حتی خبر از موافقت ترکیه با آن داد ولی دولت ترکیه آن را تأیید نکرد.

دولت ترکیه در روزهای اخیر حمله روسیه به اوکراین را «غیرقابل قبول» خوانده بود اما از به‌رسمیت شناختن آن به عنوان «جنگ» خودداری کرده بود.

برگرفته از سایت رادیو فردا، ۲۷ فوریه ۲۰۲۲